top of page

Xiaomi legt vuur aan de schenen van Europese autobouwers.



De tweede grootste smartphone-producent ter wereld, Xiaomi, stapt de auto-industrie in met de SU7, waarvan de eerste foto’s zopas bekend zijn gemaakt. Topman Lei Jun verklaarde dat door de integratie van industriële productie, slimme software en AI, Xiaomi de EV auto-industrie volledig zal herdefiniëren en een belangwekkende sprong zal maken in het technologische landschap.

Lei Jun gaf verder aan dat de eeuwenoude auto-industrie vandaag de dag weinig speelruimte biedt: "Xiaomi heeft besloten om het tienvoudige te investeren, te beginnen bij de ontwikkeling van fundamentele kerntechnologieën. Doelstelling is om binnen 15 tot 20 jaar één van de vijf beste autofabrikanten ter wereld worden."

Xiaomi heeft nu reeds meer dan 10 miljard Yen geïnvesteerd in de eerste onderzoeks- en ontwikkelingsfase. Het R&D-team bestaat uit meer dan 3.400 ingenieurs en meer dan 1000 technische experts in cruciale domeinen in China en daarbuiten.



Twee varianten.

Xiaomi zal 2 versies van de SU7 aanbieden: een eerste met achterwielaandrijving en enkele motor, goed voor een vermogen van 299 pk, en vervolgens een tweede variant voorzien van 2 aandrijflijnen en een vermogen van 673 pk. Het Chinese merk kondigt een maximale snelheid aan van 265 km/u, wat de batterij (met een capaciteit van 73,6 of 101 kWh) snel zal ontladen.

Met zijn zogenaamde HyperEngine-elektromotoren zet Xiaomi een stap voorwaarts in de wereld van de elektrische auto. Ze werden met de hulp van Inovance Technology ontwikkeld en er werden 155 patenten voor ingediend. De HyperEngine V6 en V6s bieden verschillende vermogens tot 347 pk. Ze halen omwentelingen van 21.000 tr/min, tegenover 20.000 tr/min voor de Tesla Model S Plaid en 16.000 tr/min voor de Porsche Taycan Turbo S. Bovendien werd meegegeven dat de V8s-motor, voorzien tegen 2025 ruim 27.200 tr/min zal draaien en 578 pk gaat genereren.

Xiaomi maakt tevens gebruik van rotors met laserwikkeling voor zijn motoren, een techniek die een uitzonderlijke efficiëntie van 98,11% oplevert, tegenover 95% voor de beste huidige motoren. Dit op papier kleine verschil van 3% verschil is echter heel indrukwekkend te noemen. Het resultaat is nog indrukwekkender in vergelijking met het rendement van verbrandingsmotoren, dat bij de beste motoren tussen 40 en 45% ligt. De prestaties van de SU7 zijn navenant de acceleratie gaat van 0 naar 100 km/u in slechts 2,78 sec. Voor het koelingsontwerp gebruikt de HyperEngine V8 een bidirectionele volledige oliekoeltechnologie en een S-vormig oliecircuitontwerp. Voor de stator wordt een oliecircuit met dubbele cyclus gebruikt, waardoor het warmteafvoergebied met 100% toeneemt en een koeleffect tot 20°C wordt bereikt. Ondertussen maakt het rotorgedeelte gebruik van een gepatenteerd S-vormig oliecircuit, waardoor het warmteafvoergebied met 50% toeneemt en een koelend effect tot 30°C wordt bereikt. Bovendien hebben de siliciumstalen lamellen van de stator een "trapsgewijs" verspringend ontwerp, waardoor het effectieve warmteafvoergebied met nog eens 7% toeneemt.


Vol elektronica.

Aangezien hij gebouwd is door een elektronicagigant, beschikt de SU7 natuurlijk over systemen zoals het semi-autonoom rijden, gezichtsherkenning van de bestuurder, een ambitieus besturingssysteem genaamd Xiaomi HyperOS en een XXL head-up display van 56 inch. In China wordt de SU7 tegen 2024 op de markt verwacht, in Europa wordt het nog even wachten.




Comments


bottom of page