top of page

Stop-and-Go

Op de IAA Mobility heeft Continental zijn nieuwe bandenconcept Conti CityPlus onthuld. Deze nieuwe bandentechnologie verhoogt de totale energie-efficiëntie van een band met maximaal 10 %. Het resultaat is een lagere CO2-uitstoot van personenauto’s met verbrandingsmotoren en een langere actieradius voor EV's.


Dit werd bereikt door het gedrag van de band te optimaliseren tijdens stop-and-go verkeer in stedelijke rijsituaties, waardoor de actieradius van personenauto’s met ongeveer 3 % stijgt. Watt resulteert in een besparing van 0,6 kWh per 100 kilometer voor elektrische voertuigen.


Continental presenteerde bovendien ook de meest duurzame serieband tot hiertoe. De Continental’s UltraContact NXT. Met tot 65 % hernieuwbare, gerecyclede en ISCC PLUS massabalans gecertificeerde materialen heeft deze band het hoogste aandeel duurzame materialen ooit in een productieband. Alle 19 maten kregen de hoogste EU-waarderingen voor grip op nat wegdek, passeergeluid en rolweerstand. Beide banden zijn een voorbeeld van de holistische benadering die Continental - als fabrikant van premium banden - nastreeft om het meest vooruitstrevende bandenbedrijf te worden op het gebied van duurzaamheid.


Tot 10 % meer energie-efficiëntie bij dezelfde rolweerstand


De UltraContact NXT is de meest duurzame serieband van Continental tot nu toe, met tot 65 % hernieuwbare, gerecyclede en massabalans gecertificeerde materialen. We zien een groot potentieel, vooral voor elektrische voertuigen, waar elke kilometer rijbereik telt,” zegt Klaus Kreipe, hoofd van de Continental Tires Original Equipment Business in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Stedelijk verkeer wordt gekenmerkt door constant stoppen en rijden. Dit veroorzaakt torsievervorming van de banden als reactie op de toegepaste torsie, waardoor energie verloren gaat. De Conti CityPlus-technologie is ontworpen om de totale energie-efficiëntie onder dit soort rijomstandigheden te verbeteren. Dit is vooral gunstig voor elektrische voertuigen omdat hun hogere koppel en gewicht het energieverlies in banden nog eens extra versterken. “Wij geloven dat het belangrijk is om naar de energie-efficiëntie van banden als geheel te kijken. Dit omvat zowel vrij rollen als remmen en accelereren.


Het resultaat is tot tien procent meer energie-efficiëntie bij dezelfde rolweerstand,” legt Kreipe uit. De Conti CityPlus is gebaseerd op de Continental EcoContact 6-serie band. Hij is speciaal ontworpen om een hoge kilometrage en een lage rolweerstand te bieden. Om een hogere algehele energie-efficiëntie te bereiken, bevat de conceptband een reeks modificaties die ontworpen zijn om de vervorming van de band tijdens het remmen en accelereren te verminderen. Deze omvatten een speciaal ontworpen loopvlakpatroon, een nieuw geconstrueerd karkas en een gewijzigde rubbersamenstelling. De loopvlakstrook heeft een speciaal V-vormig patroon, waardoor een stijvere patroonstructuur ontstaat. Daarnaast resulteert een nieuwe constructiemethode in een stijver karkas waardoor de band minder vervormt. Het speciale systeem van vulstoffen en een geoptimaliseerd polymeernetwerk in de rubbersamenstelling dragen ook bij aan de hoge algehele energie-efficiëntie van de band. Er zullen in totaal 19 maten beschikbaar zijn.



Het aandeel hernieuwbare materialen is maar liefst 32 procent. Dit omvat bijvoorbeeld harsen op basis van restmaterialen uit de papier- en houtindustrie en silicaat uit de as van rijstvliezen. Gerecyclede materialen zoals polyestervezels gemaakt van gerecyclede PET-flessen met de ContiRe. Tex-technologie zijn goed voor 5 procent. Daarnaast verkrijgt Continental tot 28 % ISCC PLUS massabalans gecertificeerde materialen van biogebaseerde, biocirculaire en/of circulaire grondstoffen. Alle afmetingen van de UltraContact NXT hebben de hoogste scores van het EU-bandenlabel (“A”) op het gebied van rolweerstand, remmen op nat wegdek en extern geluid.

Comments


bottom of page