top of page

RSC Automobile Passie en professionalisme: waar ‘classics’ thuis zijn.


RSC Automobile is opgestart door zaakvoerder en gepassioneerd Porsche liefhebber Christophe Piette. Het is allemaal begonnen met het onderhoud en de restauratie van eigen auto’s maar ondertussen telt het bedrijf in Lauwe een aanzienlijk klantenbestand en elf vakbekwame techniekers die weg weten met de mechaniek, de carrosserie en het stofferen van het interieur. Specialiteit bij uitstek zijn luchtgekoelde Porsches maar ook andere classics zijn er welkom.



Lauwe ligt wat verlaten en haast vergeten tussen Kortrijk en de Franse grens. Het dagelijks leven gaat er zijn gewone gang en kabbelt rustig verder. Het is niet meteen de plek waarvan je vermoedt er een specialist terug te vinden in Porsches en bij uitbreiding classic cars in het algemeen. En nochtans is het daar dat RSC Automobile is gevestigd in een keurig gerestaureerd maar discreet gebouw waarin ooit de lokale brouwerij FRIK was gevestigd. Met RSC Automobile is het pand omgetoverd tot een trefpunt van gepassioneerde autoliefhebbers.


Transparant voor de klant.

Het is Simon Desmarez die ons ontvangt en te woord staat tijdens ons bezoek aan RSC Automobile. Zijn functie?

“Eigenlijk heb ik geen officiële titel; wel kan ik je vertellen dat ik voor de coördinatie binnen het bedrijf zorg. Dat gaat van de werkverdeling in de werkplaats tot de aankoop van onderdelen, de facturatie en het ontvangen van klanten. Ook de verkoop en aankoop van auto’s hoort daar bij.”

Simon is ruim zeven jaar actief bij RSC Automobile en het mag duidelijk zijn dat het bedrijf voor hem geen geheimen meer kent.

De zaakvoerder en meteen ook de stichter en oprichter van RSC Automobile is Christophe. Hij houdt zich discreet op de achtergrond en nochtans is zijn rol cruciaal. Simon vertelt er meer over: “Christophe is sedert jaar en dag een gepassioneerd Porsche liefhebber. Oorspronkelijk was hij actief in de bouwsector maar dat is veranderd precies door zijn passie voor auto’s. Toen hij indertijd geen bedrijf vond waar hij met voldoening terecht kon voor het onderhoud en de restauratie van zijn klassieke Porsche, besloot hij om samen met een van zijn techniekers zelf aan de slag te gaan. Wat hem vooral stoorde, is dat bij een restauratie de werkelijke tijd die eraan werd gespendeerd veel langer was dan oorspronkelijk werd voorgesteld. Hetzelfde voor de kosten: die lagen altijd hoger dan eerst werd geraamd in de oorspronkelijke offerte.”

Aan Simon vragen we hoe zij er nu wel in slagen om tijd en kosten beter in te schatten: “We doen zoveel mogelijk binnenshuis waardoor we beter de werktijd kunnen inschatten. Bij een restauratie worden de mechanische componenten gedemonteerd waardoor enerzijds aan de carrosserie kan worden gewerkt en anderzijds gelijktijdig aan de motor en de versnellingsbak, zeg maar de aandrijflijn. Wij zorgen ook voor transparantie naar de klant toe die op ieder moment naar de vordering van zijn project kan komen kijken. Wij houden de klant ook op de hoogte van het verloop van de werken. Meestal zorgt een restauratieproject voor verrassingen die op het eerste gezicht niet meteen te zien zijn zoals vroeger slecht uitgevoerde herstellingen of het overmatig gebruik van plamuur. Mechanisch kunnen er zich ook onvoorziene zaken voordoen zoals een ingesleten krukas of nokkenas. Wat ook in ons voordeel speelt, is dat we in al die jaren goede contacten hebben opgebouwd met de leveranciers van specifieke onderdelen. Daardoor kunnen we zowel de leveringstijd als de kosten beter inschatten. Als laatste zorgt onze Porsche specialisatie voor een gerichte ervaring en precisie; veeleer dan een garage die alle merken restaureert.”


Alles onder één dak.

Christophe zorgde in het begin voor het onderhoud en de restauratie van zijn eigen wagenpark. Met de tijd werden ook opdrachten voor vrienden en kennissen uitgevoerd. Wat ontstond uit passie en pure toewijding is uitgegroeid tot een professionele aanpak en het ontstaan van RSC Automobile dat ondertussen een ruim klantenbestand heeft, zelfs tot buiten de landsgrenzen. Simon verduidelijkt nog: “De passie is gebleven en de projecten die wij afhandelen, doen wij met dezelfde zorg als waren het onze eigen voertuigen. Kortom wij koppelen passie aan een professionele aanpak waarbij wij transparant zijn naar de klant toe. Momenteel werken we met elf mensen in de werkplaats. Elk van hen is specialist in zijn vakgebied. Daarbij denk ik onder meer aan onze motoristen maar ook aan de mensen die zich toespitsen op het carrosseriewerk of de stoffeerders die het interieur aanpakken. Telkens wordt gestreefd naar originaliteit en het gebruik van OE-onderdelen.”

Meteen wordt duidelijk dat vrijwel alle activiteiten die bij het onderhoud, de revisie en de restauratie aan bod komen zoveel mogelijk binnenshuis gebeuren.

Bij een grondig restauratieproject worden de ophanging en de aandrijflijn gedemonteerd en elk van de medewerkers gaat in zijn vakgebied aan de slag.

Voor bepaalde carrosseriewerken wordt wel een beroep gedaan op externe bedrijven zoals het in een dompelbad chemisch verwijderen van lak, roest en plamuur. Ook het katoforetisch lakken wordt uitbesteed maar het spuitklaar maken en het spuiten zelf gebeuren binnenshuis. De montage uiteraard ook. Alles begon met het werken aan klassieke Porsches en meer bepaald de luchtgekoelde modellen met overwegend carburatoren. Het reviseren en afstellen van carburatoren is meteen één van de specialiteiten. Op termijn wil RSC Automobile zich ook uitrusten voor afvlak-, frees- en draaiwerk. Nu wordt dit soort werk nog uitbesteed.


Aankoop en verkoop.

Ruim 80% van de behandelde auto’s zijn Porsches maar in de werkplaats vind je ook klassiekers van bijvoorbeeld Engelse en Italiaanse origine. De verhouding tussen Porsche en andere auto’s zie je duidelijk in de showroom waar telkens tussen de 20 en 30 auto’s staan en waarvan de meerderheid Porsches zijn. Simon vertelt dat ze ook aankoop en verkoop van auto’s doen: “Dat is gegroeid uit ons klantenbestand. Sommigen zijn op zoek naar een specifiek model en wij helpen ze daarbij. In ruil willen ze bijvoorbeeld hun bestaande klassieker verkopen en ook daar kunnen wij bij helpen. Bij onze klanten is het meest vraag naar een of andere variant van de 911. We zien daarin een evolutie. Vroeger was er meer belangstelling voor de jaren 50-60 maar dat verschuift richting jaren 80 naarmate de jongere generaties als maar meer actief worden.”

Heel wat klanten nemen deel aan historische rally’s en ‘regularity’-wedstrijden of kiezen zelfs voor het circuit.

“Als bijkomende activiteit kunnen wij een auto gepast uitrusten met bijvoorbeeld kuipstoelen, vierpuntgordels, een rolkooi, een intercom en een aangepaste ophanging. Wel geven wij op evenementen geen technische ondersteuning maar het is onze ambitie om ook dat in de toekomst te kunnen aanbieden. Wat wel gebeurt, is dat sommige historische rally’s of regelmatigheidswedstrijden hier langs komen om bij ons een rustpunt in te lassen.”

Bijkomende service.

Bij RSC Automobile zijn ze er voortdurend op uit om hun servicepakket uit te breiden. Zo zijn ze een zevental jaar geleden gestart met Pole Position. Deze afdeling spitst zich toe op detailing of detailbehandeling en ook het beschermen van de laklaag met een transparant folie en andere onderdelen met een keramische behandeling. Simon vertelt dat ze op die manier ook via dealers of andere garages opdrachten binnen krijgen voor nieuwe - meestal exclusieve - auto’s.

Voor de particuliere klant kunnen zij ook voor een veilige stalling van voertuigen zorgen.

“Het blijft niet bij stalling maar kan uitgebreid worden met het voorzien van een gepaste beschermhoes, het op peil houden van de batterijspanning, de opkuis en de dieptereiniging in afwachting dat de auto weer wordt gebruikt en een check-up van de auto met onder meer een ‘run & drive sessie’”.

Simon sluit onze rondleiding af met het tonen van de zogenaamde ‘secret room’ waar onder extra beveiliging auto’s opgesteld staan van klanten, of auto’s die wachten op een onderhoud, een herstelling of een restauratie.



Comments


bottom of page