top of page

Porsche moderniseert productiesite in Zuffenhausen.

Stuttgart. “In 1948 maakte Ferry Porsche zijn ultieme droom waar, het bouwen van een eigen sportwagen de Porsche 356’ No1 Roadster was een feit. Dit betekende de start van het ondertussen legendarische merk. 60 jaar Porsche 911 en 75 jaar Porsche-sportwagens: door deze dubbele verjaardag was 2023 een zeer bijzonder jaar voor de Duitse autobouwer. Een beter moment om een modernisering van zijn hoofdfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen in te luiden was er niet.



718-generatie De verbouwings- en uitbreidingswerken voor de sportwagenproductie in onze hoofdfabriek zijn een belangrijke mijlpaal voor de site van Zuffenhausen”, verteld ons Albrecht Reimold, bestuurslid voor Productie en Logistiek bij Porsche AG. “De verbouwingen zullen een hogere efficiëntie, de hoogste kwaliteitsnormen en een gemengde productie van thermische en elektrische sportwagens mogelijk maken. Hiermee beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in de sportwagenproductie in het kader van de smart factory. In de toekomst zullen de EV-sportwagens van de volgende 718-generatie worden geproduceerd op de klassieke assemblagelijn voor de 2-deurs sportwagens van Porsche, naast de modellen met een boxermotor. De investering in deze modernisering bedraagt zo’n €250.000.000”. Tal van productiesystemen voor sportwagens zullen in de loop van de bouwwerkzaamheden worden gemoderniseerd. Dit weerspiegelt de doorontwikkeling van het productieproces. Net als bij de productie van de Taycan worden de 2-deurs sportwagens nu ook geproduceerd met behulp van de nieuwste automatisch geleide voertuigen. Bedoeling is om de capaciteit en flexibiliteit van het productieproces op te drijven. De productie werd ook uitgebreid met extra kwaliteitstestbanken voor voertuigassemblage, extra logistieke ruimten en een nieuw hoogbouwmagazijn.



De belangrijkste maatregelen in één oogopslag:


Autonoom rijden: sportwagenproductie met automatisch geleide voertuigen. Voor de integratie van nieuwe productiefasen heeft Porsche de productielijnruimte voor zijn tweedeurs sportwagens in de hoofdfabriek uitgebreid. Zoals al geïmplementeerd voor de productie van de elektrische Porsche Taycan, zullen hier nu ook automatisch geleide voertuigen (AGV’s) worden ingezet. De AGV’s van de nieuwste generatie zullen de klassieke assemblagelijn vervangen met een ‘Flexiline’ en zo een nog variabeler productieproces mogelijk maken. Dat is vooral voordelig met het oog op de toekomstige gemengde productie van voertuigen met verbrandingsmotoren en elektrische aandrijvingen op één lijn.


Geavanceerde productieworkflow: nieuwe kwaliteitscontrolepunten. De Porsche-productie heeft haar kwaliteitsmanagement bij de assemblage van sportwagens nog verder verfijnd en omvat nu nieuwe assemblageprocessen evenals nieuw opgezette kwaliteitscontrolestations. Volgens de principes van de first time quality-aanpak met kleine controlecircuits werden gestandaardiseerde controlepunten voor kwaliteitsborging en goedkeuring in het productieproces geïntegreerd. Het beheer van de afzonderlijke controlepunten langs de assemblagelijn begint aan het einde van het assemblageproces. Om optimale voertuiginspecties te garanderen werd een aantal processen aangepast en werd onder andere een nieuwe lichttunnel geïnstalleerd. Na de recente verbouwingswerken biedt de nabewerkingsruimte nu een duidelijkere procesorganisatie en verbeterde testprocedures. Het ging hier om activiteiten zoals het aanpassen van de akoestische testbanken aan de vereisten van elektrische voertuigen. Daarnaast werden de testbanken voor lek- en oppervlakinspecties volledig vernieuwd.

Puzzelonderdelen: uitbreiding van koetswerklogistiek en nieuw hoogbouwmagazijn.

Porsche werkt al sinds 2022 aan de uitbreiding van de logistieke ruimten binnen de koetswerkafdeling met een nieuw gebouw op het terrein van het voormalige Porsche Centre op de Porscheplatz tegenover het Porsche Museum. Na zijn geplande voltooiing in 2025 zullen hoogbouwrekken, die zich uitstrekken over 2 verdiepingen, de koetswerkafdeling voor de productie van de Taycan en de sportwagens kunnen bevoorraden met voertuigonderdelen. Daarnaast voorziet een nieuw hoogbouwmagazijn, dat in september 2023 werd geopend, de hele assemblagefabriek al van diverse voertuigonderdelen. Het onderdelenmagazijn is volledig geautomatiseerd en heeft een opslagvolume van ongeveer 35.000 kubieke meter. Dat komt neer op 40.650 opslagruimten voor pallets en containers.

Elektrificatie: assemblage van de Macanelektromotoren geïntegreerd in de motorenfabriek.

Sinds 2016 bevindt zich op de site van Zuffenhausen een nieuwe assemblagefabriek voor de V8-verbrandingsmotoren van de modelreeksen Panamera en Cayenne. De assemblage van de elektromotoren voor de E-Macan wordt nu ook geïntegreerd in dit motorenproductiecentrum.

Comments


bottom of page