Nieuwe Toyota Land Cruiser: vanaf €75.220
Al ruim 70 jaar is de Land Cruiser een referentie op het gebied van betrouwbaarheid en het vermogen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen, waar ook ter wereld. De nieuwste generatie Land Cruiser 250 is meer dan ooit een voertuig waar je overal mee geraakt en dat je veilig en wel terugbrengt.
In West-Europa wordt de nieuwe Land Cruiser geïntroduceerd met een 2,8-liter turbodieselmotor die opnieuw is ontworpen voor betere rijeigenschappen en een betere balans tussen brandstofzuinigheid en prestaties. De 2.755 cc grote viercilinder met directe injectie, dubbele bovenliggende nokkenas en 16 kleppen produceert maximaal 204 DIN-pk/150 kW bij 3.000 o/m en is gekoppeld aan een nieuwe Direct Shift-automaat met acht trappen. Met een maximumkoppel van 500 Nm dat tussen 1.600 en 2.800 o/m wordt gegenereerd kan hij overweg met aanhangers tot 3.500 kg. Bij de ontwikkeling van het nieuwe aggregaat stond de controle over de acceleratie voorop, met prestaties die stroken met de intenties van de bestuurder, of het nu op de weg is of ernaast, in de stad of op de snelweg. De focus lag op een direct rijgevoel, zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak. Het ingenieursteam liet zich inspireren door kennis opgedaan bij de ontwikkeling van de Land Cruiser 300 alsook ervaring inzake kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de huidige Land Cruiser Prado.
Nieuwe achttrapsautomaat
De aandrijflijn is voorzien van een nieuwe achttrapsautomaat die is ontworpen om de rijprestaties en het brandstofverbruik te verbeteren en zich stil van zijn taak te kwijten. Met korter op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen, een nieuwe, compacte koppelomvormer en geoptimaliseerde componenten biedt de transmissie een nauwkeurige lock-upcontrole en een soepel acceleratiegevoel. De koppelomvormer heeft een meerschijvenkoppeling met een groter bereik, wat bijdraagt aan het gevoel van directe aandrijving en het algehele brandstofverbruik. De lock-up kan al plaatsvinden vanaf lage snelheden, wat bijdraagt aan de kwaliteit van het aandrijfgevoel.
De eenheid heeft ook baat bij een nieuwe dynamische demperstructuur om koppelschommelingen naar de aandrijfas te helpen verminderen. Zowel de koppelomvormer als de demperstructuur zijn herzien om de afmetingen te verkleinen en gewicht te besparen. De compacte en lichte tandwieltrein is zowel efficiënt als duurzaam. Dichte overbrengingsverhoudingen worden gebruikt bij hogere rijsnelheden, met consistente, kleine veranderingen in motortoerental bij het schakelen om een ritmisch gevoel te produceren. De eerste versnelling werd verkort om de acceleratie bij het wegrijden en de offroadprestaties te verbeteren, terwijl de achtste versnelling een langere verhouding heeft met het oog op een lager toerental en dus een stillere, zuinigere werking bij hoge snelheden. De schakelrespons is met 25% verbeterd door het gebruik van een nieuwe lineaire elektromagneet die 29% lichter is dan de vorige eenheid, vergeleken met de huidige zestrapsautomaat. Stillere prestaties en brandstofbesparing worden verder ondersteund door een oliepomp met een kleinere diameter.
Nieuw remsysteem
Het nieuwe elektronisch geregelde remsysteem is ontworpen voor een beter gevoel en een werking die overeenkomt met de intenties van de bestuurder. Controle, prestaties en rigiditeit zijn geoptimaliseerd voor een natuurlijk en lineair remgevoel. Een on-demand druksysteem geleverd door een multifunctionele VSC-eenheid vult het conventionele druksysteem aan en verbetert het remgevoel. Door de coöperatieve remregeling wordt de hydraulische remkracht met de regeneratieve remwerking van de motor gecombineerd. Door maximaal regeneratief te remmen wordt het brandstofverbruik verlaagd. Alle remmen zijn van het schijftype: vooraan bedraagt de diameter 340 mm, achteraan is dat 335 mm. De elektronische parkeerrem werkt op de achterwielen. Downhill Assist Control (DAC) kan worden gebruikt om automatisch stabiel te remmen zonder wielblokkering, terwijl de snelheid van het voertuig laag blijft bij steile afdalingen. Het systeem is zo ontwikkeld dat het kan worden gebruikt als cruisecontrolfunctie bij snelheden tussen 4 en 30 km/u in de H4- en L4-modi van het voertuig.
Comments