Mercedes-Benz blikt in België tevreden terug op de resultaten van 2023.
Met een groei van 20% in registraties – goed voor een totaal van 35.263 eenheden en een marktaandeel van 7,4% – zit het merk nagenoeg op pre-COVID-niveau (2019: 37.938 eenheden) en de gebruikelijke levertijden. Bovendien vertoont e-mobiliteit een solide groei: 52 x-EV’s in het portfolio zijn goed voor 69% van de geëlektrificeerde registraties in 2023, waarvan 26% op het conto van de volledig elektrische modellen komt. Een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De afgelopen twaalf maanden stonden in het teken van de verdere elektrificatie van de mobiliteit waarbij de fleetmarkt, de KMO’s en de zogeheten ‘early adopters’ de trekkers waren. Dit is ingegeven door een groeiend klimaatbewustzijn dat zich vertaalt in groenere car policies en tegelijkertijd is er de impact van de fiscale wijzigingen op bedrijfswagens in 2023. Deze impuls verhult evenwel niet dat Mercedes-Benz met zijn Electric Only-strategie een compleet productaanbod heeft; van ICE over 43 PHEV modelvarianten tot 9 BEV’s. In elk segment is er een antwoord op de behoeften van klanten. Bovendien wordt met elke facelift de accutechnologie meer matuur. Mooie voorbeelden daarvan zijn de recente facelifts van de EQA en EQB, die met hun WLTP-gecertificeerde elektrische actieradius van
meer dan 500 km rangekampioenen kunnen worden genoemd. Dat is ook terug te zien in de registraties in 2023. Met 30% is bijna 1 op de 3 entry modellen volledig elektrisch; een aanzienlijke groei ten opzichte van 2022 (BEV: 13%). Nog eens 37% komt op het conto van de compacte PHEV’s. De inschrijvingen in het entry segment zijn goed voor 54% en naast de EQA en EQB zijn ook de A-Klasse en CLA toppers. De groeiende belangstelling voor BEV’s is ook terug te zien in het core segment waar de EQC en vooral de EQE/EQE SUV goed zijn voor 21%. De unieke elektrische actieradius van de EQE/EQE SUV van meer dan 600 km, de DC-laadsnelheid van 300 km in 15 minuten en het vooruitstrevende MBUX zijn daarbij belangrijke onderscheidende factoren. Tevens is er ook het grote aandeel van PHEV’s – goed voor 57%. Het succesmodel daarbij is de GLC Coupé/SUV die 28% van het core segment voor zijn rekening neemt. 77% hiervan is goed voor een plug-in hybride aandrijflijn, waarvan 43% in combinatie met een dieselmotor. Dit is toe te schrijven aan de voorbeeldige elektrische actieradius van 130 km WLTP.
Comments