LKQ lanceert Qualitycarrosserie als nieuw netwerk voor carrossiers.
Bijgewerkt op: 9 jan
LKQ start 2024 met de lancering van Qualitycarrosserie, een nieuw label dat staat voor een professioneel netwerk van carros-siers. Tijdens het eerste jaar streven ze er bij LKQ naar om vijfentwintig tot mogelijks vijftig carrosseriebedrijven te kunnen aan-
sluiten. Waarin Qualitycarrosserie verschilt van de reeds bestaande netwerken.
Met Qualitygarage en AutoFirst hebben ze bij LKQ uiteraard al heel wat ervaring met professionele netwerken. Tot nu toe bleven de inspanningen beperkt tot de garages en de mechani-sche herstellingen met de bijhorende diagnoses en technische ondersteuning. Met Qualitycarrosserie richt LKQ zich nu dus ook tot de carrossiers met een ver doorgevoerde service. Bedrijven die zich achter het nieuwe label scharen, kunnen daar-
mee van heel wat voordelen genieten maar uiteraard zijn er ook een aantal voorwaarden.
Voor wie?
Een carrosseriebedrijf kan zich aansluiten bij Qualitycarrosserie als het
minstens drie mensen op de loonlijst heeft staan die in de werkplaats actief
zijn. Uiteraard worden nog meer voorwaarden naar voor geschoven. Zo moet
het herstelbedrijf zich zowel qua ’paint’ als ‘non-paint’ door LKQ of een LKQ
partner laten beleveren. David Colantonio legt uit waarom: “Een aangesloten bedrijf betaalt een
maandelijkse fee van € 249. Voor dat bedrag krijgt een Qualitycarrosserie
enorm veel in return en dat kunnen wij enkel financieel verantwoorden en
waar maken als wij een bevoorrecht leverancier zijn. Zoals de naam van ons
nieuw label en netwerk laat veronderstellen streven wij naar kwaliteit en dat
moeten de aangesloten carrossiers ook daadwerkelijk kunnen bieden. Daarom
moet het aangesloten bedrijf een ‘Spot Repair’-zone hebben, moet het aan
SMART-repair kunnen doen en aan zowel elektrische als hybride voertuigen
kunnen werken. Ook staan wij er op dat het bedrijf aangesloten is bij Febelcar,
het label Eurogarant voert en bij voorkeur ook dat van Duurzaam Repareren.
Want inderdaad duurzaamheid is voor ons even belangrijk als kwaliteit”.
Nog altijd met de bedoeling om de beoogde kwaliteit te kunnen leveren, moet
het aangesloten herstelbedrijf over een multi-merk diagnosetoestel beschikken
en per jaar deelnemen aan minstens twee technische trainingen. Die
opleidingen zijn voorzien in de LKQ Academy die vanaf nu niet enkel
onderwerpen met mechaniek, diagnose en elektriciteit in zijn programma heeft
maar dus ook typisch carrosserie gerelateerde thema’s zoals onder meer
verfspuiten, schuren en hechtingstechnieken.
Uiteraard moet het aangesloten bedrijf ook bereid zijn om zich naar de
eindklant toe als een Qualitycarrosserie te profileren. Dat kan door een
premium gevelbord te laten plaatsen en het gebruik van het logo bij
communicatie gaande van het ‘old school’ briefpapier tot de sociale media en
de deelname aan lokale evenementen.
Voor gecombineerde bedrijven die zowel een garage- als een carrosserie-
afdeling hebben, kan het nieuwe label Qualitycarrosserie gecombineerd
worden met Qualitygarage. Dergelijke bedrijven genieten dan van een
gunsttarief.
Met zijn allen naar Bordeaux.
Vincent De Clerck vertelt dat de aangesloten carrosseriebedrijven hun
onafhankelijkheid bewaren maar dat het toch de bedoeling is om de
inspanningen op elkaar af te stemmen: “De aangesloten bedrijven staan voor
dezelfde waarden. Om het samenhorigheidsgevoel aan te wakkeren voorzien
wij jaarlijks drie tot vier bijeenkomsten. Volgend jaar plannen wij bovendien
een vierdaagse in Bordeaux waar de leden van het Qualitycarrosserie netwerk
maar ook de leden van de verschillende garagenetwerken die aan LKQ gelieerd
zijn, kunnen kennis maken de leveranciers waarmee wij -LKQ- en dus ook de
aangesloten herstelbedrijven werken. Die vierdaagse staat gepland van 12 tot
en met 15 september. De bedoeling is dat LKQ een one-stop partner is en dat
beperkt zich niet tot de levering van onderdelen, gereedschappen en
uitrusting. Bedrijven die zich aansluiten bij Qualityrcarrosserie kunnen genieten
van een uitgebreid servicepakket dat berust op vier pijlers: technische
ondersteuning, marketing, onze aankoopcentrale met gunstige tarieven en het
aanbieden van nieuwe commerciële opportuniteiten.”
Technische ondersteuning en aankoopcentrale.
Een heel belangrijke pijler in het servicepakket is de technische ondersteuning
en die neemt concrete vorm aan met een hele reeks diensten zoals twee dagen
training naar keuze. Die worden verzorgd door LKQ Academy. De carrosserie
gerelateerde trainingen gaan door in het LKQ carrosseriecenter in Neder-over-
Heembeek nabij Brussel. LKQ beschikt er over praktische ingerichte lokalen
voor onder meer schuur- en spuitwerk. Er is ook een verflabo voorzien. Lizi
Vanderpoorten is Teamcoach van de LKQ Support afdeling. Xavier Viaene is een
technieker die opleidingen geeft.
Maar de technische ondersteuning gaat nog verder met twee online cursussen
naar keuze, mogelijke diagnose van of op afstand, 15 minuten diagnostiek, een
vaardigheidstest, toegang tot e-learning cursussen, toegang tot All Data, een
hotline, een toegang tot de BtoB workshop die voorzien is van ADAS-
kalibratiesystemen. Verder kunnen de aangesloten bedrijven genieten van
inzichten om hun rendement te verbeteren en de klantenervaring te
verbeteren.
Dan is er nog de aankoopcentrale waarmee de aangesloten bedrijven kunnen
genieten van gunstige tarieven voor recyclingdiensten, brandstofkaarten,
betaalsystemen en verschillende verzekeringen.
Marketing en nieuwe commerciële opportuniteiten.
Ook qua marketing worden serieuze inspanningen geleverd met nationale en
regionale bewustmakingscampagnes omtrent het label Qualitycarrosserie.
Voor Vlaanderen treedt Siska Schoeters op als ambassadrice. In Wallonië is
David Antoine de ambassadeur.
Ook op de social media, zoals Facebook en Instagram, worden campagnes
gevoerd. Er is een nationale site met een overzicht van alle aangesloten
bedrijven. Er is voor de klant de mogelijkheid om een Google-beoordeling te
geven en er is ook een App Qualitycarrosserie. Uiteraard voorziet LKQ ook
gevelborden, aankleding en een digitaal scherm voor de receptie, aangepaste
werkkledij, enz..
Alle diensten qua technische ondersteuning en marketing hebben een
maandelijkse waarde van meer dan € 600 maar de maandelijkse fee bedraagt
slechts € 249. Bovendien kunnen de aangesloten bedrijven besparen door
aankopen te doen via LKQ en de aankoopcentrale.
Heel belangrijk is ook dat bedrijven die het label Qualitycarrosserie voeren, hun
commerciële activiteiten kunnen uitbreiden met het aanbieden van
pechbijstand, vervangwagens, private lease en zelfs zowel tweedehands als
nieuwe voertuigen via een aantal geselecteerde partners.
Het idee daarachter is dat een klant heel tijdelijk met een vervangwagen kan
geholpen worden maar daarmee geen lange termijn oplossing heeft bij een
total loss of een langdurige herstelling bij ernstige schade.
David Colantonio: “Ik denk dat met dit pakket we een uitgesproken one-stop
partner zijn en dat we ons daarmee onderscheiden. Bij de bedrijven die
aangesloten zijn bij Qualitycarrosserie werken wij vooral op ondersteuning.”
Comments