Laatste jaar om aan te sluiten bij Tersana voor 40% subsidie voor de bodemsanering voor alle werkplaatsen voor voertuigen.
Tersana is het bodemsaneringsfonds voor alle werkplaatsen voor onderhoud en herstel van voertuigen. Er zijn in Vlaanderen vandaag maar liefst 600 bedrijven die door zo’n werkplaats
met bodemverontreiniging te maken hebben en die kunnen aansluiten bij Tersana om zich te laten ontzorgen bij het verdere onderzoek en eventuele sanering.
Zowel garagisten en carrossiers als transport- en busbedrijven, bouwondernemingen, voedingsbedrijven … die een werkplaats hebben (of hadden) met een bodemverontreiniging door die werkplaats of hun private tankplaats, kunnen aansluiten bij Tersana.
“We zitten ondertussen in het laatste kalenderjaar van Tersana”, vertelt Ilse Vervloet, algemeen directeur bij Tersana. “Om te kunnen aanmelden bij Tersana heeft een eigenaar of exploitant een geldig oriënterend bodemonderzoek nodig. Wij hebben weet van zeker 5.000 terreinen die in 2024 dit soort bodemonderzoek dienen uit te voeren. Dit zijn 5.000 potentiële aanmeldingen bij Tersana om steun te krijgen bij verder onderzoek en eventuele sanering. We roepen dus iedereen die eigenaar of exploitant is van dit soort werkplaats op om snel actie te ondernemen. Indien er bij het oriënterend bodemonderzoek verontreiniging vastgesteld wordt, kan de eigenaar nog tot 31 januari 2025 aansluiten bij Tersana. Bij meer dan 600 bedrijven met werkplaats is dit vandaag het geval. Wie aansluit bij Tersana, wordt zowel praktisch als financieel zo goed mogelijk ontzorgd”, besluit Vervloet.
Bodemverontreiniging aanpakken met sectorfondsen
De financiële steun is inderdaad een belangrijke en voor veel bedrijven een doorslaggevende factor om zich aan te sluiten bij een bodemsaneringsfonds zoals Tersana. “Vlaanderen kent een rijk industrieel verleden, waar onze bodem vandaag nog steeds getuige van is”, vertelt Jan Verheyen, woordvoerder bij OVAM. “Gelukkig zegt de bodemwetgeving dat de eigenaar van een verontreinigde grond niet noodzakelijk de saneringskosten moet betalen. Bedrijven die te maken krijgen met historische bodemverontreiniging doen er goed aan om zich te informeren naar de bestaande steunmaatregelen. Zo heeft de OVAM niet alleen de oprichting van Tersana voor de garagesector gesteund, maar ook voor tankstations, de droogkuissector en voor gasolietanks bestaan er sectorspecifieke initiatieven. Dit doen we om de uitdagingen die onze bodem met zich meebrengt samen met zoveel mogelijk partners aan te gaan. Onze Vlaamse ruimte is schaars, dus we winnen er allemaal bij om verontreinigde terreinen te saneren en zo onze bodem een duurzame toekomst te bieden”, besluit Verheyen.
Comments