Helft Belgische particulieren vindt zoektocht naar nieuwe wagen moeilijk.
Januari is traditiegetrouw dé periode waarin heel wat particulieren op zoek gaan naar de beste saloncondities bij de aankoop van een nieuwe wagen. De belangrijkste criteria bij dezeaankoopbeslissing zijn niet verrassend de aankoopprijs, het verbruik en de betrouwbaarheid van het merk. Toch blijkt de huidige automarkt uitdagend te zijn voor Belgische privé-autobezitters. Uitrecent onderzoek gedaan door Toyota en Ipsos blijkt dat de Belgische consument serieus worstelt met de aankoop van een nieuwe auto. Toyota voerde dit onderzoek uit om beter te begrijpen hoe de particuliere consument denkt over de aankoop van en zoektocht naar een nieuwe wagen. De bevraging leverde duidelijke bevindingen op over de moeilijkheid van de zoektocht en het uitstelgedrag van de koper.
Keuzestress
De helft van de particulieren ervaart de zoektocht naar een nieuwe auto als ‘moeilijk’ en zelfs
complexer dan 10 jaar geleden. Meer dan 40% weet niet welke auto te kiezen en één particulier op drie stelt zelfs zijn aankoop van een nieuwe auto op korte termijn uit: 24% geeft de prijs aan als reden, 17% twijfelt over de motorisatie. Daarnaast geeft meer dan 30% aan door de overvloed aan informatie niet meer te weten welke auto te kiezen. Dat resulteert in uitstelgedrag voor onbepaalde tijd: een op drie privé-consumenten die van plan waren om een auto te kopen binnen de 2 jaar, stelt deze aankoop uit. Wanneer we kijken waarom, zien we dat 7 op 10 van zij die hun aankoop uitstellen
de prijzen te hoog vindt en één op twee van hen onzeker is over aandrijving en batterijtechnologie.
Aandrijvingskeuze
Ondanks de Europese doelen om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor, verkiezen bijna 4 op de 10 particulieren een benzinewagen (37%) voor de aankoop van hun volgende wagen. Een kwart geeft de voorkeur aan een hybride aandrijving (27%) en bijna één op vijf zou een diesel of elektrisch model overwegen (beide 17%). De belangrijkste redenen om nog niet voor een elektrische wagen te kiezen zijn de prijs (56%) en de beperkingen van elektrisch rijden (59%), zoals de lange oplaadtijd.
Bovendien blijkt bijna de helft van de Belgische particuliere klanten niet op de hoogte van
steunmaatregelen voor elektrische voertuigen voor de privé-consument, zoals de premie in
Vlaanderen en het verlaagde tarief van BIV in Wallonië en Brussel. Ook blijkt de helft van de
particulieren die wél elektrisch overwegen, onzeker over welke wagen te kopen.
Ten slotte wijst het onderzoek uit dat de helft van de particulieren de voorkeur geeft aan een
gloednieuwe auto, terwijl minder dan een derde kiest voor tweedehands. Voor 63% van de
tweedehandskopers is prijs de belangrijkste reden voor deze keuze.
Commenti