top of page

Gesmeerd: Multifunctionele oliën in de grote praktijktest

Smeermiddel, slijtagebescherming, roestbescherming, waterverdringer en contactspray in één? Slechts twee van de twaalf geteste oliën zijn echt multifunctioneel. Helemaal vooraan: de LIQUI MOLY LM 40 multifunctionele spray.

Zowel in de auto en in de werkplaats als in het huishouden zijn multifunctionele oliën zeer populair als universeel hulpmiddel. Bij klemmende deursloten, vastzittende schroeven van een defecte uitlaat, knarsende voordeuren of grasmaaiers die niet willen starten: hoe uiteenlopend de uitdagingen ook zijn, universele oliën lijken overal te kunnen worden ingezet. Maar wat doen de oliën echt?


De testexperts van Duitslands grootste autotijdschrift hebben twaalf multifunctionele oliën uit de spuitbus getest in de categorieën handleiding, veiligheid, toepassing, werking en materiaalverdraagzaamheid. Het resultaat is teleurstellend. Van de twaalf multifunctionele oliën maken slechts twee alle op het etiket vermelde beloften waar.


De LIQUI MOLY LM 40 Multifunctionele spray is testwinnaar én winnaar op het vlak van prijs-kwaliteitsverhouding

Met het cijfer 'goed' is de multifunctionele spray LM 40 van LIQUI MOLY testwinnaar en winnaar op het vlak van prijs-kwaliteitsverhouding. De LM 40 multifunctionele spray is een echt allroundproduct dat in de test aan alle criteria voldoet die een goede multifunctionele olie moet leveren: Het product heeft een hoog kruipvermogen, verdringt water perfect, is materiaalvriendelijk en beschermt goed tegen roest. Ook het smeervermogen laat niets te wensen over, de slijtagebescherming is zeer goed. En dat alles met een uitstekende prijs-prestatieverhouding van minder dan zes euro voor een verpakking van 200 ml.

Op de tweede en derde plaats volgen in de resultatentabel de eveneens met 'goed' beoordeelde producten S 100. De multifunctionele olie van Dr. Wack en die van Würth. De S 100, eveneens een allrounder, scoort met goede resultaten op het gebied van slijtage- en roestbescherming, smering en waterverplaatsing en perfecte materiaalverdraagzaamheid. Ook de multifunctionele olie van Würth laat bij de smeerbaarheid niets te wensen over, maar scoort lager op slijtage- en roestbescherming.


Goede smeerbaarheid, maar zwakke slijtagebescherming

Op de volgende plaatsen komen negen producten terecht, waarvan geen enkele meer multifunctioneel is. De oliën Weicon W 44 T Multi-Spray (goede smering, maar zwakke slijtagebescherming), Mannol 9899 M-40 Lubricant (smeert goed, nauwelijks bescherming tegen slijtage), Sonax SX 90 plus Multifunktional (goede smerende werking, verder matige prestaties), WD-40 Multiöl (teleurstellend in smerende werking en slijtagebescherming), Ballistol Universalöl (goede smerende werking, maar onbruikbaar als contactspray) en Nigrin Performance Multi-Öl (middelmatige smerende werking, helemaal geen roest- en slijtagebescherming) kregen een algemene beoordeling 'voldoende'.

De Petec Multifunktion-Spray MF 500 (acceptabel voor smerende werking, slechtste prestaties voor roest- en slijtagebescherming), Caramba Super Plus Premium Multiöl (goed voor roestbescherming, smerende werking en slijtagebescherming matig) kregen een beoordeling 'voldoende' op de laatste drie plaatsen. Laatste in de test is Bauhaus Multi-Öl BH-40 (geschikt als contactspray, zwak smerende werking, zeer slechte bescherming tegen slijtage en roest).


Zo werd getest:

De experts hebben in een gespecialiseerd laboratorium alle multifunctionele oliën in de test onderzocht op de eigenschappen handleiding, veiligheid, toepassing, werking en materiaalverdraagzaamheid. Een belangrijk aspect is de slijtagebescherming. Hier wordt een trillings-wrijvingsslijtagetester gebruikt. De tribometer, kortweg SRV genoemd, maakt zeer nauwkeurige metingen van wrijving en slijtage mogelijk. Hoe lager de wrijvingscoëfficiënt en hoe kleiner het versleten oppervlak, hoe beter de olie beschermt tegen slijtage. Nog een testpunt is de smeerwerking. Het smeervermogen van de oliën wordt bepaald met de zogenaamde Bruggertest. De roestbescherming wordt getest met de zoutneveltest, waarbij de platen worden beoordeeld op basis van de grootte van het roestvrije oppervlak en de mate van roestschade. Andere belangrijke testpunten zijn het kruipvermogen en de waterverplaatsing van de oliën. Het laatste testcriterium is de materiaalcompatibiliteit. De verdraagzaamheid van de lak wordt op zwart gelakte testplaten gecontroleerd. Bij de polycarbonaatverdraagzaamheidstest worden speciale testplaatjes na afloop van de test op spanningsscheuren gecontroleerd en beoordeeld.

Comments


bottom of page