EV'S AANDEEL GROEIT GESTAAG OP DE 2DEHANDS MARKT.
AUTO1.com publiceerde zopas zijn jaarlijkse studie van EV's. Hieruit blijkt dat elektrische auto’s langzaam maar zeker hun intrede doen op de markt voor tweedehands auto's. In dit rapport verwijst AUTO1.com naar batterij-elektrische voertuigen (BEV), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) en hybride elektrische voertuigen (HEV) als elektrische voertuigen (EV).
In 2023 werden ongeveer 17.000 elektrische auto’s verhandeld via AUTO1.com, dat is 3,2% van alle verkochte eenheden op AUTO1.com in 2023, waarbij het aandeel van verkochte elektrische auto’s licht steeg ten opzichte van 3,1% in 2022. Volgens een online enquête uitgevoerd door AUTO1.com onder zijn partnerdealers, verhandelde 35,2% van de Europese dealers ten minste één EV in 2023, vergeleken met 32,7% in 2022, een lichte stijging van 2,6% op jaarbasis. Vooruitkijkend naar dit jaar verwacht 44,2% van de partnerdealers ten minste één EV te verhandelen in 2024, terwijl deze verwachtingen in 2023 slechts 39,9% waren.
Drijvende factoren voor consumenten om EV’s te kopen volgens AUTO1.com dealers
Volgens de meerderheid (56.7%) van de Europese partnerdealers van AUTO1.com is een lagere verkoopprijs de belangrijkste factor voor hun klanten om een EV te kopen. “Net als onze partnerdealers geloven wij dat lagere consumentenprijzen voor EV’s een essentieel component zijn voor een bredere acceptatie van elektrische auto’s en tweedehands elektrische auto’s spelen een cruciale rol als het gaat om betaalbaarheid,” vertelt Paul-Henri Lenaerts, Director AUTO1.com België.
Transparantie over de gezondheid en het onderhoud van de batterij van een elektrische auto is de op één na belangrijkste factor (29,7%) voor consumenten om een EV te kopen volgens AUTO1.com partnerdealers, op de voet gevolgd door subsidies voor elektrische auto’s (29,4%) en gemakkelijke toegang tot oplaadinfrastructuur (28,8%). “Het testen van de oplaadcapaciteit van de batterijen van elk voertuig op het moment van de transactie zal een belangrijk aspect zijn bij het bepalen van de waarde van tweedehands elektrische auto’s. Ons doel is altijd om uitstekende kwaliteit en aangename klantervaringen te bieden. Transparantie, in dit geval met betrekking tot de gezondheid van de batterij, is een hoeksteen van deze missie. Toegang hebben tot de huidige en historische staat van het voertuig en informatie over de gezondheid van de batterij is waardevolle informatie voor kopers. Daarom maken we deel uit van de werkgroep Battery Health van de Car Remarketing Association (CARA), met als doel het creëren van gestandaardiseerde certificeringen,” aldus Lenaerts. Ten slotte, gaf 22,7% van de partnerdealers van AUTO1.com in het onderzoek aan dat zij denken dat duurzaamheid van invloed is op het koopgedrag van consumenten. Volgens Belgische partnerdealers van AUTO1.com is een lagere verkoopprijs ook de belangrijkste motivator voor hun consumenten om een elektrische auto te kopen. Een gemakkelijke toegang tot oplaadinfrastructuur is de tweede grootste motivator gevolgd door transparantie over de gezondheid en het onderhoud van de batterij. Duurzaamheid en subsidies worden als evenwaardig gesteld en staan op de vierde plaats.
Verhandelde EV’s op AUTO1.com in 2023
In termen van het aantal verhandelde elektrische auto’s op AUTO1.com bleven Toyota, Volkswagen en Tesla voor het derde achtereenvolgende jaar de top 3 domineren, met Toyota als koploper. Volkswagen steeg van de derde positie in 2022 naar de tweede plaats met een stijging van 30,6% in verhandelde eenheden t.o.v. 2022. Volvo realiseerde in 2023 een groei van bijna 90% op jaarbasis, waardoor het voor het eerst in de top 10 terechtkwam. Kia zakte daardoor uit de top 10. Chinese merken zoals Lynk & Co, MG en Aiways verhandelen nog steeds zeer lage volumes, maar hebben een aanzienlijke stijging van hun aandeel in verhandelde EV's meegemaakt, met een gemiddelde stijging van drie cijfers ten opzichte van 2022, wat duidt op een groeiende aanwezigheid op de Europese markt. MG heeft zich ontpopt als het grootste Chinese merk op het platform. In 2023 was meer dan 65% van de verhandelde elektrische auto’s tussen de 1 en 5 jaar oud, terwijl ongeveer 33% ouder was dan 5 jaar. Dit is een subtiele verschuiving ten opzichte van 2022, toen 70% van de verhandelde EV's tussen 1 en 5 jaar oud waren en 30% ouder dan 5 jaar. Deze trend wijst op een geleidelijke verandering in de leeftijdsverdeling in de richting van oudere tweedehands elektrische auto’s.
Tweedehands EV's in de Europese B2B-markt
"We zijn er trots op dat we dankzij ons Europese handelsnetwerk een van de go-to-platforms in Europa zijn voor onze partners om succesvol elektrische auto’s te verhandelen. We hebben een revolutie teweeggebracht in de B2B-markt voor tweedehands auto's door vraag en aanbod in verschillende markten op elkaar af te stemmen, en dit geldt natuurlijk ook voor EV's," voegt Lenaerts toe. Ongeveer 75.0% van de elektrische auto’s werd in 2023 grensoverschrijdend verhandeld op het Europese platform. Nederland behield de leidende positie met de grootste vraag naar EV's op AUTO1.com, gevolgd door Frankrijk dat steeg van de vierde plaats in 2022 naar de tweede plaats in 2023. Denemarken bezet consequent de derde positie voor het derde opeenvolgende jaar, gevolgd door Duitsland en Spanje op de vierde en vijfde plaats. Na twee jaar op de tweede plaats te hebben gestaan, is er in Finland een verschuiving opgetreden en daalde het land naar de zesde plaats in de AUTO1.com landenranglijst in 2023. Met name Italië en Polen lieten een aanzienlijke groei zien in het aantal verhandelde EV's: Italië was 15e in 2022 en 11e in 2023 met een groei van 55% op jaarbasis, terwijl Polen 13e was in 2022 en 8e in 2023 met een groei van 49% op jaarbasis. In België bleef het aantal verhandelde elektrische auto’s eerder stabiel.
Comments