Educam laat zijn opleidingen evolueren in vorm en inhoud
Nieuwe HEV4-opleiding, een primeur
Educam streeft er naar om zijn opleidingen dichter bij de praktijk te brengen en op die manier de kennis af te stemmen op de mogelijke problemen die in de werkplaats voorkomen. Het accent ligt daarbij op het beter leren diagnose stellen en problemen op te lossen. Tegelijk zijn er nieuwe opleidingen in verband met airco, emissie in het kader van eco-expertise, ADAS kalibratie en aansluitend wieluitlijning en bovenal de HEV4 opleiding als aanvulling op de reeds bestaande opleidingen die betrekking hebben op EV’s en hybriden.
De garagesector is al meer dan 30 jaar in volle evolutie. Dat heeft vooral te maken met nieuwe veiligheidssystemen, een betere beheersing van de voeding, ontsteking en emissie van de verbrandingsmotor, nieuwe transmissies en de algemene introductie van aircosystemen. Al die zaken worden elektronisch gestuurd en bewaakt. Nu komt daar nog de elektrificatie bij. Het begon met start/stopsystemen en evolueerde verder naar zelfladende en plug-in hybriden tot uiteindelijk volledig elektrische aandrijvingen. De noodzaak om technici op te leiden, is meer dan ooit nodig.
Sjoerd Zijlstra (Directeur Studies & Training Development bij Educam) :” Sinds jaren hebben de sociale partners van onze sectoren dit begrepen en als collectief en individueel recht in de CAO vastgelegd met het recht op een aantal dagen opleiding per jaar. Ook vanuit de federale en regionale overheden is er de laatste tijd een sterk groeiende aandacht voor opleiding. Helaas merken we tegelijk dat een opleiding weleens voorgesteld wordt als een verplichting, een soort van noodzakelijk kwaad om een bepaalde kwaliteitsreferentie binnen het bedrijf te behalen. Bovendien kost een opleiding geld. Er is niet enkel de kost van de opleiding maar ook de verplaatsing, de loonkost van de medewerker en het verlies van omzet in het bedrijf. Als je alles samentelt kom je gemakkelijk aan een som van 1.000 tot 2.000 euro per opleidingsdag. Wanneer de meerwaarde van een opleiding niet voldoende wordt ervaren, wordt dit als een kost ervaren. Maar het moet gezien worden als een investering. Wij zijn er ons degelijk van bewust dat opleidingsmomenten kostbaar zijn, daarom maken wij ze waardevol. Waar wij enorm op inzetten is om een opleiding als een strategische investering aan te bieden; een investering die zowel het bedrijf als de persoon doet groeien in professionaliteit en bekwaam maakt om nieuwe diensten aan te bieden. Om dat te doen hebben we bij Educam een groot aantal uitdagingen.”
Oplossingen
Sjoerd Zijlstra wijst er verder op dat de motivatie van de deelnemers cruciaal is en dat ze daadwerkelijk aanvoelen meer bekwaamheid te krijgen: “Bij een bepaald probleem in de werkplaats wordt te veel tijd besteed aan diagnose, zeker in verhouding met de tijd die nodig is voor het herstellen zelf. Daarom werken wij graag met als start technische storingen die zich in de werkplaats voordoen; praktijk gericht werken dus. Om een voorbeeld te geven. Het heeft geen zin om de wet van Ohm te leren. Veeleer gaan we een concreet probleem voorstellen en oplossen waarbij de wet van Ohm van pas komt. Het kennen van de wet van Ohm, zal bijvoorbeeld geen doelstelling zijn, een sporadische elektronische fout vinden met behulp van het schema en een oscilloscoop wel, wat een toepassing is op de wet van Ohm. We zijn ons erg bewust dat volwassen mensen leren wanneer ze dit willen, niet uit verplichting. Dat kan als dit gebeurt op basis van concrete reële cases, voornamelijk door ervaringsleren, met inspraak in het leerproces en sterk gelinkt aan gekende technieken en ervaringen. Het klassieke patroon van ‘ 's morgens theorie en in de namiddag praktijk’ is achterhaald en wordt vervangen door ervaringsleren waarbij de focus ligt op de ontwikkeling van praktische vaardigheden en daarbij de nodige kennis mee te geven. Ook trachten we technici die bij ons geweest zijn om tools mee te geven die ze helpt om hetgeen werd aangeleerd ook in de dagelijkse praktijk opnieuw toe te passen; dit met materiele of digitale documentatie of tools die tijdens de opleiding worden opgesteld.”
Sjoerd Zijlstra vertelt verder dat het aanbod met opleidingen voor meer doelgroepen wordt opgesteld: “Vroeger ging de opleiding voornamelijk naar een kleine groep van technische specialisten in de bedrijven. Vandaag werken we aan opleidingen voor elk beroep in de sector, niet enkel voor de toptechnici dus. Elke technieker voelt immers op zijn niveau de impact van de technische evoluties. Dit geldt zowel voor ervaren werknemers als beginnende werknemers voor wie we ondersteuning aanbieden om op korte tijd productief te zijn.”
Nieuwe opleidingen zoals HEV4
Niet enkel de manier van opleiden verandert. Ook inhoudelijk is er uiteraard een evolutie en op die manier ontstaan nieuwe opleidingen. Zo is er het afgelopen jaar de HEV4 opleiding aan toegevoegd. Volgens Sjoerd Zijlstra is het een niveau dat momenteel in Europa vrij zeldzaam is: “Als iemand wordt geconfronteerd met werk aan een EV dat niet of niet meer wordt beschreven door de autofabrikant in een werkplaatshandboek, leert deze opleiding op basis van risico-analyses stapsgewijs veilig het werk aan te vatten of te beschrijven voor een collega. Naast het belangrijke aspect van veiligheid brengen EV's heel andere vraagstukken met zich mee, die we inmiddels hebben omgezet in een opleidingsaanbod. Zo is er bijvoorbeeld het belang van de staat van de batterij en hoe deze kan verbeterd worden, de HV-batterij heeft immers een bijzonder grote impact op de waarde van het voertuig of eventueel de garantie bij de verkoop van een occasiewagen. Ook de laadtechnologie is nieuw. Zo is er de mogelijke vraag waarom een wagen niet laadt, niet op een bepaalde locatie of minder snel dan gehoopt. Dan moet de vraag worden gesteld waar de laadsnelheid van afhankelijk is en hoe we dit kunnen controleren en oplossen. Een ander bijzonder complex systeem in hedendaagse elektrische voertuigen is het thermomanagementsysteem. Waar vroeger een wagen 5 liter koelvloeistof had en een airco om de motortemperatuur en de binnentemperatuur te regelen, zien we vandaag in een EV systemen met meer dan 20 liter koelvloeistof, die in verschillende temperatuurcircuits en al dan niet aangevuld met een airco/warmtepomp de temperatuur optimaal en specifiek beheert voor de verschillende onderdelen zoals de HV-batterij, de omvormers, de elektrische motor en het interieur. Deze bijzonder mooie maar complexe technologie kan voor uitdagende diagnoses zorgen zoals de goede werking van de kleppen in dat thermisch systeem. Het probleem kan ook te maken hebben met het niet volgen van de juiste procedure tijdens het ontluchten. Dat zijn maar een paar zaken die aan bod komen in ons nieuwe EV-tech aanbod. Gelinkt aan thermomanagement is de vernieuwing van onze airco opleidingen.”
Aansluitend op de ADAS-systemen is er een vernieuwde opleiding in wieluitlijning. Ook is er een opleiding die zich toespitst op eco-expertise en emissiemetingen. Daarnaast is er een uitbreiding in het opleidingsaanbod in carrosserie, ‘heavy duty’ (bus, truck, landbouw en burgerlijke bouwkunde) en elektrische fietsen.
“Steeds wordt bij een opleiding gestart met de noden die de praktijk aan het licht brengen. Het uiteindelijk doel is om de professionaliteit te versterken en nieuwe diensten te kunnen aanbieden; anders is opleiding verspilling,” zo besluit Sjoerd Zijlstra nog.
Comments