Apollo Vredestein
Samen sterk
De Nederlandse bandenfabrikant Vredestein kan terugblikken op een trots verleden dat terug gaat tot 1909. Precies 100 jaar later -in 2009- werd het deel van het Indische Apollo dat in sneltempo uitgegroeid is tot een wereldspeler. Volgens Ton Coppus (marketing manager) en Yves Pouliquen (hoofd sales) heeft dit samengaan heel wat voordelen opgeleverd. Eén daarvan is de opstart van de Hongaarse productie-afdeling in 2017.
Tijdens de voorbije decennia heeft de Indische auto-industrie een serieuze gedaanteverandering ondergaan. Werden in het verleden vooral verouderde Europese modellen onder licentie gebouwd, dan lopen er nu meer bijdetijdse modellen van de montagelijn en zijn er eigen constructeurs, zoals onder meer Hindustan, Mahindra, Ashok-Leyland en Tata, die steeds meer aan belang winnen.
De groei van de Indische auto-industrie was aanleiding tot het ontplooien van een belangrijke toeleveringsindustrie. Het is in die context dat het ontstaan van Apollo Tyres moet gezien worden. Apollo Tyres Ltd werd opgestart in 1972 en is nu commercieel actief in meer dan honderd landen. Belangrijk voor een Europese doorbraak was de overname van het Nederlandse Vredestein in 2009. Momenteel telt de groep vijf productieafdelingen in Indië en twee in Europa met name in Nederland en in Hongarije. Als merk hebben Apollo en Vredestein elk een uitgesproken eigen profiel en imago.
Eigen imago
Volgens Yves Pouliquen (hoofd sales) heeft het samengaan van Vredestein en Apollo heel wat voordelen: “Onderdeel zijn van een globale onderneming geeft schaalvoordelen, bijvoorbeeld als het om de toegang tot de resultaten van ‘Research & Development’ gaat. Maar ook de fabriek in Hongarije, die in 2017 de productie startte, was niet tot stand gekomen als we geen onderdeel van een groter concern zouden zijn. Ook belangrijke ontwikkelingen als digitalisatie, Artificial Intelligence en de investeringen die daarmee gepaard gaan, zijn als deel van een groot bedrijf makkelijker toe te passen.”
Zowel investeringen als onderzoek en ontwikkeling zijn dus makkelijker te realiseren in een grote groep. Niets neemt weg dat de twee merken elk een eigen imago hebben: ”In Europa richten we ons vooral op het Vredestein merk, dat een belangrijke historie kent op het Europese vasteland, sinds 1909. Dit geldt voor zowel personenwagenbanden, fietsbanden en banden voor agrarische toepassingen. Apollo introduceerden we in 2017 in Europa voor truck-, bus- en industriebanden. Maar ook de personenwagenbanden van Apollo distribueren we in Europa. Vredestein is traditioneel sterk in winter and ‘all season’ banden in het premium segment. Apollo positioneren we als ‘good value for money’.
Vredestein is een van de pioniers in het ‘all season’- segment met de Quatrac die voor het eerst in 1993 werd gelanceerd. Het laatste lid van de ‘all season’-familie is de Quatrac Pro EV, speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Maar we hebben ook een sterk assortiment banden in het winter- en zomersegment met veel goede resultaten in onafhankelijke internationale bandentests.” Het Duitse autotijdschrift AutoBild, dat regelmatig vergelijkende testen met autobanden organiseert, heeft Vredestein in 2019 uitgeroepen tot ‘All-Season Manufacturer of the Year’. Bij Vredestein hechten ze ook veel belang aan het uitzicht van een band. Zo werd in het verleden regelmatig een beroep gedaan op externe designbureau ’s zoals onder meer het Italiaanse Giugiaro.
Er zijn twee Europese productiecentra, één bevindt zich in Enschede
Het tweede Europese productiecentrum is in Hongarije
Nederland blijft belangrijk
De oorsprong van Vredestein ligt in Nederland en volgens Yves Pouliquen blijft dat nog altijd belangrijk: “Het global R&D centrum in het Nederlandse Enschede bevindt zich op een strategische locatie tussen de Universiteit van Twente en onze fabriek in Enschede. Global R&D opereert vanuit twee locaties: Enschede en Chennai in Indië. Daarnaast zijn er nog twee andere Europese R&D centra: Raunheim (Duitsland) met een focus op OE en Gyongosz (Hongarije) met een focus op de productie. De twee global R&D centra in Enschede en Chennai werken nauw samen, maar hebben natuurlijk ook hun eigen specialisaties.”
Als referentie is het belangrijk dat een bandenproducent kan uitpakken met OE-referenties en dat kan Vredestein ook: “Eerder dit jaar hebben we aangekondigd dat we voor de BMW X1 onze zomerband Ultrac leveren, maar ook Volkswagen, Audi, Ford hebben onze banden geselecteerd voor hun auto’s.” Commercieel gezien is de vervangmarkt uiteraard ook belangrijk: “ We verkopen onze banden via alle kanalen. Groothandel, retail, pure on-line spelers en ook het car dealer kanaal. In België hebben we van oudsher een sterke relatie met de onafhankelijke bandenspecialisten.”
De Quatrac Pro is ook geschikt voor sportieve auto's en recentelijk zelfs voor elektrische voertuigen met de Quatrac Pro EV.
Comments