top of page

NIO

Elektrisch, Chinees en met ‘meeneem’ batterij


Nio is het recentste Chinese merk dat zijn kansen waagt op de Europese markt. De constructeur uit Shanghai heeft enkel elektrische auto’s in zijn gamma en pakt uit met enkele nieuwe ideeën rond marketing en elektrisch rijden. Zo voorziet Nio in de oprichting van verschillende zogenaamde ‘Power Swap Stations’ waar een bestuurder in nauwelijks iets meer dan vijf minuten van batterij kan wisselen.



In een Power Swap Station kan de batterij van een Nio in een vijftal minuten worden gewisseld.


Nio is een nieuwe constructeur in de echte zin van het woord. Het bedrijf werd pas voor het eerst in 2016 voorgesteld en in 2018 rolden de eerste auto’s van de montagelijn. Ondertussen heeft Nio meer dan 300.000 auto’s gebouwd. Nio wil de concurrentie aangaan met Tesla en de traditionele Duitse premiummerken. Het gamma bestaat uitsluitend uit elektrisch aangedreven auto’s en momenteel zijn er drie modellen in de aanbieding. Nio is sedert kort ook commercieel actief in Europa, voornamelijk in Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland. België is in oktober aan de beurt. Nio heeft al een hoofdzetel in de Louisalaan en Lease Plan zal een actieve rol spelen in de lancering van het merk.


Nio House


Net als Polestar en Lynk & Co werkt Nio niet met traditionele concessiehouders of verdelers. Wel voorziet Nio een netwerk met belevingscentra. Zo’n centrum heet Nio House. Je kan er de wagens ontdekken en het is de bedoeling dat er ook evenementen plaats kunnen vinden. Een Nio House kan zelfs de rol vervullen van ontspanningsplaats of co-work plek. Elk Nio House kent meerdere functies waaronder een ‘gallery’, een café, werkplekken, een forum, een woonkamer en een zogenaamd joy camp, waar kinderen kunnen spelen. Niet onbelangrijk: Je kan er ook een auto bestellen, al gaat dat net zo goed via het internet of de app.


Power Swap Station


De klant kan kiezen tussen een auto kopen of op lange termijn huren. In een eerste fase zal de ET7 verkrijgbaar zijn. Het gaat om een fikse sedan die maar liefst 5,1 meter meet. Het prijskaartje is navenant. Voorlopig baseren we ons op de prijs in Nederland en die bedraagt minstens een toch wel stevige €72.900. Let wel dit is exclusief de batterij! Als klant kun je de batterij huren of kopen. Kiest de klant voor een 75 kWh batterij dan betaalt hij per maand €169 huurgeld. Voor €289 per maand voorziet Nio een 100 kWh batterij. Ook dit zijn Nederlandse prijzen. De batterij kan niet enkel worden opgeladen maar -en dat is uniek- kan ook worden omgewisseld in wat een Power Swap Station heet.


Het spreekt vanzelf dat Nio nog een netwerk met dergelijke ruilstations moet uitbouwen. In een eerste fase wil Nio minstens 20 Power Swap Stations hebben in Europa. Ambitieus zijn ze bij Nio zeker: in 2025 zouden er zelfs 1.000 dergelijke stations moeten zijn. Nio zet in op deze wisselstations om een flexibele service te kunnen bieden en het elektrisch rijden te vergemakkelijken. Nio noemt het ‘BaaS’ wat staat voor ‘Battery as a Service’. De wisselstations zijn vooral interessant voor bestuurders die lange afstanden rijden en voor bestuurders die in een stedelijke ogeving wonen en over geen eigen laadpunt beschikken. Al de batterijpakketten hebben dezelfde afmetingen en bevestigingspunten, zodat ze in de Power Swap Stations makkelijk kunnen gewisseld worden.



In een eerste fase zal de ET7 verkrijgbaar zijn. Het gaat om een fikse Sedan die maar liefst 5,1 meter meet.


Drie modellen


Het eerste model waarmee Nio in België zal uitpakken is dus de ET7, een supersedan waarvan de meest opvallende visuele elementen de uitstulpingen zijn in het dak net boven de voorruit. Centraal in die uitstulpingen is een Lidar gemonteerd en links en rechts zijn er hoge-resolutie-camera’s die deel uitmaken van de indrukwekkende reeks van 33 camera’s, radars en sensoren die de rijhulpsystemen moeten voeden en zorgen voor een doorgedreven mate van autonoom rijden. Ook de aandrijflijn is bijzonder, met een elektromotor van 180 kW vooraan en een exemplaar van 300 kW achteraan. Daarmee produceert deze op de vier wielen aangedreven ET7 maar liefst 480 kW of 652 pk aan gecombineerd vermogen en dit in combinatie met 850 Nm aan koppel. Dat staat garant voor een flitsende optrektijd van 0 naar 100 km/h in 3,8 seconden. De ET7 is niet eens het topmodel uit het gamma. Die rol is toebedeeld aan de EL7, een SUV die zijn aandrijflijn deelt met de ET7. Er komt ook een derde model, de ET5, een meer compacte sedan die qua formaat vergelijkbaar is met de Tesla Model 3.


Solid-state batterij komt er


Nio stelt twee batterijpacks ter beschikking. Volgens Lease Plan is met het 75 kWh pakket een rijbereik van 385 tot 445 kilometer mogelijk. Met het 100 kWh zou dat oplopen tot 505 à 580 kilometer. Nio voorziet binnenkort nog een derde batterij van 150 kWh. Het gaat om een semi ‘solid state’ batterij die een nog grotere actieradius zou toelaten en ook sneller oplaadbaar zou zijn. Deze superbatterij is ontwikkeld door het Chinese CATL. Hetzelfde bedrijf is ook volop bezig aan de ontwikkeling van een volledige solid state batterij waarvan Nio in de toekomst zou gebruik maken. Er bestaat trouwens een grote wedijver tussen CATL en het Amerikaanse SolidPower om als eerste een ‘solid state’ batterij productie klaar te hebben voor BEV’s. Ford en BMW werken samen met SolidPower.



Het topmodel wordt deze SUV, de EL7.

Comments


bottom of page