Twintigste editie AutoTechnica-beurs donderdag 30 januari 2020

Van zondag 29 maart tot en met woensdag 1 april 2020 vindt in Brussels Expo het tweejaarlijkse AutoTechnica plaats, met zijn 350 exposanten en met een gebruikte oppervlakte 35.000 m2 de grootste automotive aftersales-beurs van de Benelux. Autechnica hoopt opnieuw 32.000 bezoekers te verwelkomen. Belangrijk en erg illustratief voor het belang van de beurs voor de hele sector is dat zo'n 70 % van die bezoekers een leidinggevende functie uitoefenen en dus 'decision makers' zijn.

Rechtstreeks contact met het product

“AutoTechnica wordt erg breed opgevat, waardoor het een foto van de hele sector is”, stelt Michel Vervekken, Voorzitter van AutoTechnica en Gedelegeerd Bestuurder van Techno Auto Equipment “We leggen de nadruk op alles wat nuttig is voor alle producten en diensten van de aftersales voor de automotive, Truck en industrie  En dit spreekt de bezoeker aan. Misschien is het wat paradoxaal dat AutoTechnica aan belang blijft groeien in een periode dat steeds meer informatie via het internet verkrijgbaar is. Het leert ons dat rechtstreeks contact met mens en product erg belangrijk blijft in onze sector.”

Vaste exposanten en nieuwkomers

Drie exposanten nemen voor de 20ste keer aan de beurs deel: TAE, Garmat Europa en DQN.

Ook Robert Bosch is na enkele jaren afwezigheid weer helemaal terug op AutoTechnica.

“Met name voor ons aanbod aan werkplaatsequipment vinden we het belangrijk dat eigenaars en technici uit de garagebedrijven zich kunnen laten adviseren door onze Bosch-productspecialisten”, legt Product Manager Bert Van Hauwermeiren uit.

3M maakt eveneens opnieuw haar opwachting op de beurs. “AutoTechnica is als ontmoetingsplaats voor de professionals van de aftersales een must”, onderstreept Alain Brenez, AAD Central Europe Region Segment Marketing.

“Aangezien het marktsegment IWS (Independent Work Shop) zich in volle ontwikkeling bevindt, is het van belang dat deze deskundig advies krijgen over de oliën zoals aangeraden door de constructeur”, klinkt het bij Shell. “Via onze officiële verdeler, de Vlaamse Oliecentrales nv, zijn wij als Shell aanwezig op de AutoTechnica-beurs. We willen hier de innovatieve producten voorstellen die een antwoord zullen bieden op de milieu-uitdagingen.”

Ook de Parts & Accessories afdeling van BMW Belux zal present zijn. “In een markt die zich snel ontwikkelt in de richting van hoogtechnologische producten, hecht BMW Group veel belang aan het creëren van een sterk partnership tussen BMW & MINI officiële partners en onafhankelijke herstellers”, luidt het. “Dit partnership vertaalt zich in het gebruik van originele BMW- & MINI-onderdelen en uitgebreide informatiesystemen.”

 

Nadruk op randactiviteiten

AutoTechnica is meer dan een klassieke beurs met standhouders en bezoekers, er wordt ook sterk ingezet op randactiviteiten. In de schoot van de beurs zal onder meer een TRAXIO-congres plaatsvinden waarop de Belgische aftermarket grondig doorgelicht zal worden door het internationale onderzoeksbureau ICDP. Ook EDUCAM zal een bijdrage leveren tot dit gebeuren. “Verschillende van onze sectoren komen in aanraking met de aftermarket”, legt Maarten Voet, binnen TRAXIO Algemeen Secretaris van FAM, IMCOBEL, Federtyre en GSS, uit. “Precies daarom dat we dit congres als een groot TRAXIO-gebeuren organiseren en als globale organisatie ook naar buiten treden. Ook de bandensector krijgt met een TyreFacts-event bijzondere aandacht. Het is een moment dat we onze meerwaarde willen aantonen. Dit event stelt zich dan ook open voor zowel leden als niet-leden.”

 

Wanneer?

Zondag 29 maart 2020      9u-18u

Maandag 30 maart 2020  13u-21u

Dinsdag 31 maart 2020    13u-21u

Woensdag 1 april 2020     13u-21u

Waar?

Brussels Expo (Heizel)

Belgiëplein 1

1020 Brussel

Paleizen 5-6-7

Parking C beschikt over 10.000 plaatsen.

Waar alle informatie verkrijgen?

www.autotechnica.be

autotechnica@i-one.be

+32 2 790 27 47

+32 9 243 48 48

 

AutoTechnica in enkele kerncijfers uitgedrukt

Beursoppervlakte: 35.000 m2

Aantal exposanten: 350

Verwacht aantal bezoekers (2018): 32.000

Herkomst bezoekers (2018): 86 % België; 10 % Nederland; 4 % overige, vnl. Luxemburg

Profiel bezoekers (2018):

Handelaars in auto-onderdelen, accessoires, gereedschap en garagemateriaal

Auto-elektronica, motorrevisiebedrijven, dieselspecialisten en bandenspecialisten

Fleetowners, transportsector

Schadeherstelbedrijven

Onafhankelijke garages, uitbaters van tankstations, verkopers

Groothandel en autodealers

Andere

 

 

 

Afzonderlijke quotes

Michel Vervekken (Voorzitter AutoTechnica)

“Een bezoek aan AutoTechnica is een kleine tijdsinvestering, maar de return is groot. Het is en blijft een onmisbare bron om inspiratie en kennis op te doen in deze razendsnel veranderende wereld. En telkens weer is de beurs de uitgelezen plek om de contacten te leggen die je bedrijf een voorsprong opleveren.”

Bert Van Hauwermeiren (Product Manager bij Robert Bosch)

“De technische evoluties in de autosector gaan sneller dan ooit tevoren. We willen aan garagebedrijven tonen dat wij hun met ons aanbod van producten en diensten optimaal kunnen ondersteunen om de toekomst succesvol tegemoet te gaan. Dit doen we onder andere met moderne apparatuur, technische trainingen en werkplaatsconcepten.

Met name voor ons aanbod aan werkplaatsequipment vinden we het belangrijk dat eigenaars en technici uit de garagebedrijven zich kunnen laten adviseren door onze Bosch-productspecialisten. Dit lijkt me voor de bezoekers zeker en vast een meerwaarde, naast het feit dat ze de verschillende types apparatuur zelf kunnen zien, testen en vergelijken. Zo voorzien wij onder andere live demo’s van onze nieuwste diagnose-, airco- en ADAS-kalibratie apparatuur.”

Alain Brenez, AAD Central Europe Region Segment Marketing bij 3M

“AutoTechnica is als ontmoetingsplaats voor de professionals van de aftersales een must.”

Maarten Voet (Algemeen Secretaris van FAM, IMCOBEL, Federtyre en GSS bij TRAXIO)

“Verschillende van onze sectoren komen in aanraking met de aftermarket. Precies daarom dat we dit congres als een groot TRAXIO-gebeuren organiseren en als globale organisatie ook naar buiten treden. Ook de bandensector krijgt met een TyreFacts-event bijzondere aandacht. Het is een moment dat we onze meerwaarde willen aantonen. Dit event stelt zich dan ook open voor zowel leden als niet-leden.”

Officiële verklaring Shell

“Het marktsegment IWS (Independent Work Shop) is in volle ontwikkeling. Steeds meer nieuwe voertuigen worden onderhouden in een IWS-garage. Deze klanten werken aan moderne wagens en moeten deskundig advies krijgen over de oliën die aangeraden worden door de constructeurs. Shell wil via zijn officiële verdeler Vlaamse Oliecentrale nv zijn positie versterken in deze sector en mag niet ontbreken op een evenement als AutoTechnica. De mogelijkheid om op vier dagen tijd een aantal belangrijke potentiële klanten te ontmoeten, is voor de officiële Shell-verdeler een bepalende factor. Vlaamse Oliecentrale nv wil op dit evenement zijn innovatieve producten voorstellen die een antwoord zullen bieden op de milieu-uitdagingen.”

Officiële verklaring BMW Parts

“In een markt die zich snel ontwikkelt in de richting van hoogtechnologische producten, hecht BMW Group veel belang aan het creëren van een sterk partnership tussen BMW & MINI officiële partners en onafhankelijke herstellers”, luidt het. “Dit partnership vertaalt zich in het gebruik van originele BMW- & MINI- onderdelen en uitgebreide informatiesystemen.”

 

Info via Klaus Van Cauwenberghe klaus.van.cauwenberghe@i-one.be +32 9 243 48 40

of via Maarten Voet maarten.voet@traxio.be +32 2 778 62 58

In de categorie: Nieuws.