Stéphan Vanhoecke - Groep IMACAR woensdag 4 september 2019

 

Identiteit in het kwadraat

Het laatste weekend van april opende de Groep imacar officieel haar gloednieuwe vestiging aan de Prins Boudewijnlaan in Sint-Niklaas. Het is meteen een primeur voor de Benelux, want dit is het eerste zelfstandige dealership binnen de Benelux dat alle actuele PSA-merken onder één dak voorstelt. Opvallend is dat de nieuwbouw op harmonische wijze een sterke eigen identiteit uitstraalt met groot respect voor de verschillende merkbeelden.

 

Groep imacar werd in 2008 opgericht door de familiebedrijven Vanhoecke en De Keukeleire. De familie Vanhoecke begon met een carrosseriebedrijf en opende in 1967 een eerste Peugeot-concessie. Ook De Keukeleire bleef al meer dan een halve eeuw trouw aan het merk Peugeot. Als groep profileerden de familiebedrijven zich steeds nadrukkelijker met multimerken dealerships in Oost-Vlaanderen. Sinds 1 januari 2019 werden de garage- en carrosserieactiviteiten van een derde familiebedrijf geïntegreerd in de groep. Houttequiet schreef met Opel 90 jaar automobielgeschiedenis in het Waasland (Beveren en Temse). Gezien de transfer van Opel uit het Amerikaanse General Motors naar het Franse PSA in 2017, was Groep imacar voor de familie Houttequiet een logische keuze.

Stéphan Vanhoecke, sinds 1993 samen met Dirk Huyck aan het hoofd van wat nu Imacar – Vanhoecke heet: “De imacar-groep omvat vandaag vijf concessies en twee carrosseriebedrijven. We bedienen de regio ingesloten tussen de Nederlandse grens, de A12, de E40 en het Kanaal Gent-Terneuzen”.

Flexibiliteit en creativiteit

Het vroegere gebouw was aan vernieuwing toe, maar de beoogde werken werden herhaald uitgesteld. “Dat had o.a. te maken met een aantal kort op elkaar volgende aanpassingen van de Peugeot-identiteit en de manier waarop die naar buiten moest worden gebracht” licht Stéphan Vanhoecke toe. “Een ander niet onbelangrijk gegeven was de voorziene ruimte voor een onderdelenmagazijn, omdat we als grossier fungeerden voor een aantal Peugeot-servicedealers”.

De multimerkenstrategie kreeg steeds vastere vorm binnen PSA, waar naast Peugeot en het nu 100-jarige Citroën, op 1 juni 2014 het merk DS werd gesticht als aparte premium-identiteit. “Dat sprak ons wel aan en we stelden onze kandidatuur voor het inrichten van een DS Store” vervolgt Stéphan Vanhoecke. “Dat werd slechts toegestaan mits we ook Citroën onder dak zouden nemen, maar er was een Citroën-concessie niet veel verder van onze locatie. Uiteindelijk werden onze plannen voor het vernieuwen van de Peugeot-concessie weggeveegd en vervangen door een volledige nieuwbouw, waarin Peugeot, Citroën én DS onderdak zouden vinden. Gedurende de bouwfase zouden we voor een jaartje uitwijken naar de nabijgelegen Citroën garage De Ster”.

In 2017 volgde de inlijving van Opel bij PSA, waardoor PSA kon uitgroeien tot de tweede grootste autoconstructeur in Europa, na Volkswagen. “Hoewel de ruwbouw al helemaal klaar stond en de oppervlakte voor de Peugeot-showroom ook vastlag, diende zich plots de mogelijkheid aan om ook Opel op te nemen in ons project” blikt Stéphan Vanhoecke terug. “Dat was een serieuze uitdaging waarmee we net voor het bouwverlof naar onze architect stapten. Gelukkig wist deze creatief om te gaan met het nieuwe gegeven. Zo werd de verkoop van tweedehandswagens – een afdeling waar de merken toenemend belang aan hechten en die toch een steeds belangrijke bijdrage levert aan de omzet - verspreid over twee niveaus door in het oorspronkelijke plan een verdieping in te schuiven op het uiteinde van het gebouw”.

Aan de exclusieve DS-showroom werd niet geraakt, maar voor Citroën werd het aanvankelijke vloerplan heringedeeld.

Meerlagig

De garage is meerlagig opgebouwd om maximaal gebruik te kunnen maken van de terreinoppervlakte. “De volledige showroomoppervlakte is onderkelderd” geeft Stéphan Vanhoecke aan. “Dat is goed voor 156 m lengte op 20 m breedte. Hier vinden de stock- en demowagens een onderkomen, hebben we opslagruimte voor ons eigen bandenhotel. Toch volstaat dit nog niet, want we huren nog twee parkeerterreinen voor het onderbrengen van onze stockwagens. Constructeurs spelen steeds meer in op korte levertermijnen en daardoor verwachten klanten ook meer levering uit stock”.

Achter de voorbouw – dat zijn vier showrooms voor de merken Peugeot, DS, Citroën en Opel, met aansluitend de afleverzone en verkoop van ‘Imacar select’ tweedehandswagens – ligt het technische centrum van deze multimerkenconcessie uitgespreid. Dit is opgevat rond één gezamenlijke naverkoopbalie voor de PSA-merken. Enige uitzondering is DS, dat als merk met premium profilering een exclusieve afleveringsruimte en dito ontvangstruimte voor de naverkoop geniet.

Een ‘drive-in’-receptie vormt de centrale draaischijf voor een vlot onthaal van de klanten. Aanpalend is er een sneldienst met niet minder dan zes bruggen voor onderhoud en het vervangen van slijtageonderdelen. De vier merken worden hier door elkaar geserviced. Digitalisering is niet weg te denken en toenemend worden afspraken voor onderhoud gemaakt via ‘My Opel’, ‘My Citroën’ of ‘My Peugeot’.

Aan de andere kant van het technisch centrum zit een rollenbank, gevolgd door een groot aantal werkposten. Alle technici beschikken over een eigen hefbrug en gereedschapstrolley. “Technisch is er een grote verwevenheid tussen Peugeot en Citroën” geeft Stéphan Vanhoecke aan. “Ook met Opel zal dat toenemend het geval zijn. Dat betekent een duidelijk synergievoordeel voor de werkplaats”.

Bijzonder geslaagd is de loungeruimte die centraal in het gebouw op een tussenniveau is ingericht. Zowel vanuit de Peugeot- als vanuit de Citroën-showroom leidt een trap naar deze gezellig ingerichte ruimte. Warme tinten en een gevarieerde bemeubeling geïnspireerd op een huiselijke sfeer, bieden de klanten een ideale plek om te wachten op hun wagen die in de werkplaats een onderhoudsbeurt krijgt, of voor een informeel gesprek met een verkoper, of ook nog voor diverse B2B-activiteiten. Er zijn knusse zetels, een bar met professionele koffiemachine, maar ook comfortabele werkplekken met elektriciteitsaansluitingen en uiteraard een WiFi-netwerk voor de bezoekers.

 

Mensen maken het verschil

Anders dan voor de naverkoop, waar de technische verwevenheid toenemend synergievoordeel oplevert, blijft de verkoop gescheiden en merkspecifiek. “Er is één verkoper exclusief voor het merk DS en één die zowel Citroën als DS ter harte neemt” vervolledigt Stéphan Vanhoecke nog. “Fleet-prospectie voor alle merken is aan één commercieel medewerker toevertrouwd. Onze troef naar fleet toe zijn de vijf locaties waar de gebruikers van de wagens terecht kunnen voor service”.

Voor alle beroepen die aan bod komen binnen het garagebedrijf geldt een nijpend tekort aan geschikte medewerkers. “Er zijn met enige uitzondering voor het VTS in Sint-Niklaas amper lokale scholen met een uitstroom die voor ons bedrijf geschikt is” betreurt Stéphan Vanhoecke. “Het samenbrengen van de PSA-merken en de fusie van de vroegere concessies van Houttequiet en De Ster hebben ons toegelaten de personeelsnoden beter in te vullen, maar het blijft een permanente zoektocht”.

Ook hier wordt niet getwijfeld aan de belangrijke rol die het internet vandaag speelt bij de aankoop van een auto, in het bijzonder bij de preselectie. “Het klantenbezoek aan de showroom is drastisch teruggelopen” erkent Stéphan Vanhoecke. “Dat houdt een gevaar in voor het verzwakken van de aandacht. Stapt er iemand binnen, dan moet de verkopen bliksemsnel van 0 op 100, want we weten maar al te goed dat wie vandaag een showroom bezoekt, online via de car configurator al flink zijn voorbereiding heeft gemaakt en bijgevolg een hoog kooppotentieel heeft”.

Deze erkenning geldt ongeacht het merk. Bij imacar hebben ze een beurtrol ingesteld, waarbij de salesmensen afwisselend de verkoop van nieuwe en tweedehandswagens voor hun rekening nemen, de aflevering verzekeren of ook nog de ‘after sales calls’ behandelen.

Uiteraard is de verdere opmars van digitalisering een feit. “Naast de websites van de merken die we verdelen is de eigen website van groot belang voor de klantencontacten, de ‘war for talent’…” stelt Stéphan Vanhoecke vast. “Anderzijds geloven wij nog steeds heel sterk in de fysieke beleving die de klant enkel hier in onze showrooms kan ervaren. In die zin blijven we ook overtuigd van het belang van een proefrit. De auto voelen, ruiken,… dat maakt het verschil”.

Naar de toekomst wordt overwogen om een overkoepelende raadgever aan te stellen, iemand die de mobiliteitsnoden van de klant analyseert en daaruit enkele ‘beste keuzes’ destilleert bij twee à drie merken uit het aanbod, inclusief de ‘Imacar select’ tweedehandswagens.

Markt in beweging

Bij imacar komen ook de gamma’s lichte vracht van de merken Citroën, Opel en Peugeot ruimschoots aan bod. “Het blijft een groeimarkt en een dieselmarkt” vat Stéphan Vanhoecke samen. Anders voor de particuliere verkoop: “De ommezwaai naar benzinemotoren is het voorbije half jaar ronduit indrukwekkend” stelt Stéphan Vanhoecke vast. “Maar velen zijn na de overstap van diesel naar benzine flink ontgoocheld. Wij zijn overtuigd van een tweede jeugd voor de dieselmotoren. Idem voor de hybride-aandrijftechnologie. Zuiver elektrische auto’s roepen teveel weerstand op door praktische tekortkomingen. De oplossing voor de toekomst zal trouwens nooit enkelvoudig zijn, maar een mix van aandrijftechnologieën”.

Naar de toekomst verwacht imacar dat ook de andere vestigingen zullen uitgroeien naar multimerken-locaties. “We zoeken ook naar verbetering in de richting van Gent-Centrum om ons potentieel verder uit te breiden, maar dat vereist alweer zware investeringen, terwijl deze nieuwbouw in Sint-Niklaas nog maar pas volledig in gebruik is genomen” vertrouwt Stéphan Vanhoecke ons toe. “En waarom zouden we ook geen Peugeot-fietsen mogen verkopen in de showroom van dat merk?”.

 

‘Best Parts’

Het magazijn voor wisselstukken en onderdelen is relatief klein uitgevallen. Dat is ook logisch, gezien er dagelijks tweemaal wordt geleverd en de voorraden dus minimaal kunnen gehouden worden. Bovendien is de vroegere grossiersfunctie naar Peugeot- en Citroën-servicedealers verplaatst naar ‘Best Parts’, een aparte organisatie met grote nationale dekking. “Met Best Parts bedienen we de multimerken garages en onafhankelijke carrosseriebedrijven, maar ook andere PSA-concessies” verduidelijkt Stéphan Vanhoecke. “Het gaat om zowel PSA-parts als alle referenties uit de Eurorepar-catalogus”.

In de categorie: Nieuws.