Een lager brandstofverbruik hangt rechtstreeks samen met motoroliën met een lagere viscositeit en HTHS (in High Temperature High Shear). Dit heeft geleid tot een verschuiving in viscositeitsgraden, van de traditionele 15W-40 en hoger naar 10W-40, 10W-30 en 5W-30.
Het is duidelijk dat smeermiddeltechnologie een essentiële factor is om het brandstofverbruik van wagenparken te verlagen, de bedrijfskosten te drukken en het milieu te beschermen.
Een zorgvuldig geformuleerde motorolie is cruciaal om het evenwicht te behouden tussen brandstofbesparing, uitlaatgasemissies en duurzaamheid van de motor.
Q8Oils heeft onlangs de Q8 Formula Truck 8900 FE 5W-30 en de Q8 Formula Truck 9000 FE 5W-30 geïntroduceerd, die volledig voldoen aan de nieuwste OEM-vereisten.
- ACEA E6 /E7 /E9, API FA-4/CK-4 /CJ-4 /SN, MB 228.31 / MB 228.51/228.71,
- MAN M 3677, MTU Type 3.1; Volvo VDS-4.5/ VDS-4, Renault RLD-4, Deutz DQC IV-10 LA, Mack EO-S 4.5; Cummins CES 20086, CES 20087, Caterpillar ECF-3, Detroit Diesel DFS 93K222, DAF Extended Drain, Scania LDF-4
De Q8 Formula Truck 9000 FE 5W-30 presteerde indrukwekkend in de OM501 LA FE-motortests, met een brandstofbesparing van 1,41% ten opzichte van een SAE 15W-40-motorolie en van 1,21% in vergelijking met een SAE 10W-40-motorolie. Dit betekent zelfs een potentiële brandstofbesparing van 0,14% ten opzichte van een 5W-30 API CK-4-motorolie.