LIQUI MOLY groeit ondanks problemen woensdag 15 januari 2020

Implementatie van nieuwe software leidt tot teleurstellend bedrijfsresultaat, maar toch recordomzet

De olie- en additievenspecialist LIQUI MOLY blijft ondanks grote problemen groeien. Het bedrijf sloot 2019 af met een recordomzet van 569 miljoen euro, vier procent meer dan een jaar eerder. “Hieruit blijkt dat we ook onder moeilijke omstandigheden succesvol kunnen zijn”, zegt Ernst Prost en doelt daarmee op de softwareproblemen van een jaar geleden.

LIQUI MOLY had toen nieuwe software voor het aansturen van de inkoop, productie en verkoop geïmplementeerd. Maar deze overgang verliep niet zo vlot als verwacht, integendeel zelfs. De gevolgen daarvan waren enorme leveringsproblemen. “Onze klanten waren teleurgesteld en dat was natuurlijk terecht”, aldus Ernst Prost. “Zoiets hadden ze bij ons gewoon nog nooit meegemaakt.”

De problemen met de implementatie van de nieuwe software waren de eerste maanden goed terug te zien in de cijfers. Het bedrijf wist de softwareproblemen stap voor stap op te lossen en zette een inhaalrace in. “Iedereen bij ons heeft zijn mouwen opgestroopt en is zonder te morren aan de slag gegaan”, aldus een trotse Ernst Prost. Als gevolg daarvan boekte LIQUI MOLY maand na maand recordomzetten. En zo lukte het om in ieder geval weer een stuk van het verloren terrein terug te winnen. Aan het einde van het jaar stond in plaats van rode cijfers zelfs een omzetstijging van vier procent tot 569 miljoen euro in de boeken: een nieuw omzetrecord. Daarmee heeft LIQUI MOLY de omzet de afgelopen tien jaar verdubbeld.

De moeizame start van vorig jaar had wel grote gevolgen voor de winst. Door een gebrek aan omzet en extra kosten om de softwareproblemen op te lossen, is de omzet onder het niveau van 2018 gezakt, maar het rendement op de verkoop is nog steeds in dubbele cijfers. “LIQUI MOLY is financieel gezond, heeft geen schulden en heeft een solvabiliteitsratio van meer dan 80 procent”, aldus Ernst Prost.

Het aantal medeondernemers, zoals de medewerkers bij LIQUI MOLY worden genoemd, steeg in 2019 van 849 tot 933. Meer personeel in lastige tijden is voor Ernst Prost niet tegenstrijdig: “We komen een crisis niet te boven door mensen te ontslaan, maar juist door mensen aan te nemen die het probleem dan kunnen oplossen.”

De export groeide bij LIQUI MOLY zoals verwacht sneller dan op de thuismarkt Duitsland, waar het merk al decennia een vaste waarde is. “We maken al lang meer omzet met internationale verkoop dan op onze thuismarkt”, zegt Ernst Prost. “Daar is ons omzetpotentieel ook veel hoger.” De belangrijkste markten zijn Rusland, de Verenigde Staten en China. Maar de goede exportcijfers zijn zeker niet vanzelfsprekend met internationale handelsconflicten, zwakke economieën en nationale invoerbelemmeringen.

LIQUI MOLY produceert zijn oliën en additieven alleen in Duitsland om overal ter wereld dezelfde constant hoge kwaliteit aan te kunnen bieden. LIQUI MOLY is daardoor een van de duurdere merken. “We willen ook helemaal niet de goedkoopste zijn”, zegt Ernst Prost. “We willen de beste zijn.”

Meer omzet, een gezonde winst – Ernst Prost kijkt tevreden terug op het lastige jaar 2019: “Dat we ondanks de moeilijke omstandigheden verder kunnen groeien, laat zien hoe sterk LIQUI MOLY is.”

 


 

In de categorie: Nieuws.