Exide vervangt nikkel-metaalhydride accu van hybride elektrische auto door geperfectioneerde lood/zuur accu’s woensdag 16 februari 2011

Terwijl de media-aandacht voor alles rond elektrische voertuigen en nieuwe technologieën nog steeds bijzonder groot is, werkt Exide verder aan het verbeteren van de traditionele lood-zuur accu. Het is precies in het segment van hybride auto’s dat een lood-zuur accu nog heel wat perspectieven biedt. De onderzoekers van Exide hebben de oorspronkelijke Ni-Mh accu van een Honda Insight vervangen door een lood-zuur combinatie. Het voordeel: lagere kosten en minder milieubelasting omdat de accu’s binnen de bestaande infrastructuur gerecycled kunnen worden, terwijl de performance gelijk blijft.

De hybride auto doet voor zijn aandrijving beroep op een klassieke maar verbeterde verbrandingsmotor in combinatie met een elektrische motor. Door de aanwezigheid van de verbrandingsmotor hoeft dit type auto niet constant naar een oplaadstation te rijden. Via de regeneratieve remsystemen die in deze auto’s zijn ingebouwd, worden de accu’s tijdens de rit opgeladen. In deze omstandigheden, waarbij de laad-herlaadcycli die de accu doorloopt kort zijn en frequent wisselen en waarbij overlading zeldzaam is, blijkt een lood-zuur accu in combinatie met de AGM-technologie het uitstekend blijkt te doen.

Bij de AGM technologie worden de traditionele polyethyleenseparatoren vervangen door een glasvezelmat die het zuur absorbeert, vandaar de naam: Absorbent Glass Mat. Deze glasmat wordt tussen de positieve en de negatieve platen aangebracht, waarna de elementen zeer sterk samengedrukt in de accubak geplaatst worden. Hierdoor worden de accu’s veel beter bestand tegen cyclische belasting en wordt de actieve massa veel beter in het rooster gehouden. Het grote nadeel van een AGM accu trad vroeger op wanneer de accu haar maximale laadniveau bereikte. Op dat moment trad er gasontwikkeling op die slechts langzaam kon hercombineren in de glasmat. Bij de moderne hybride auto’s wordt dat nadeel echter perfect opgevangen omdat de accu nauwelijks in deze maximale oplaadsituatie terecht komt. Door middel van een accu-management-systeem wordt de laadtoestand van de accu rond 50% gehouden, wat garant staat voor een lange levensduur van dit type accu.

De AGM accu’s die in de Honda Insight werden ingebouwd behoren al tot de derde generatie AGM accu’s bij Exide. Zo wordt voor de constructie van de negatieve plaat koolstof/carbon gebruikt, wat de duurzaamheid verhoogt en een verbeterde stroomopname bij lading tot gevolg heeft. Exide heeft zich tot doel gesteld om deze technologie nog verder te verbeteren zodat voor het volledige spectrum van hybride voertuigen volwaardige lood-zuur accu’s gebouwd kunnen worden. Het grote voordeel is dat de grondstoffen makkelijker te verkrijgen zijn dan voor bijvoorbeeld Li-ionenaccu’s, dat de mogelijke gevaren beter beheersbaar zijn en dat lood-zuur accu’s gemakkelijker gerecycleerd kunnen worden. Daar kan het milieu en de consument enkel beter van worden!

Ondertussen levert Exide de accu’s uit haar Micro-Hybrid programma verder aan meer en meer autoconstructeurs (o.a. BMW, Fiat, Ford, Toyota,…). Het gaat om de traditionele AGM accu’s voor microhybride voertuigen met start-stop en regeneratieve remsystemen en de ECM accu’s die ingebouwd worden in kleinere stadsvoertuigen met enkel een start-stop remsysteem.

ECM staat voor Enhanced Cycling Mat. Het gaat hier niet om een absorberende glasvezelmat, zoals bij AGM accu’s, maar om een polyethyleen enveloppe-separator met een geïntegreerde polyester vezelmat. Bovendien gebruikt Exide voor de ECM accu’s platen met actieve loodmassa met een hoge densiteit. Hiervoor wordt tijdens het insmeren van de platen en het droogproces (de “curing”) een speciale techniek gebruikt die het materiaal extra stevig aan de roosters verbindt. Deze verbeteringen aan de traditionele accu zorgen ervoor dat hij het regime van de kleine microhybride auto’s met start-stop kan volhouden en anderzijds toch een stuk betaalbaarder blijft dan een AGM accu, wat voor de autofabrikant uiteraard ook een argument is. Als we de kostprijs vergelijken, dan is de ECM technologie ongeveer 20-25% goedkoper dan de AGM.

Naarmate de start-stop technologie meer algemeen toegepast wordt, zal in de eerste plaats de traditionele lood-zuur accu veld ruimen voor de accu’s van de microhybride generatie. Het zijn de autofabrikanten die de keuze zullen maken voor AGM of ECM in functie van de eisen van het voertuig en de plaats die beschikbaar is in het voertuig of onder de motorkap. De eindgebruiker heeft deze keuze niet meer: een AGM accu moet vervangen worden door een AGM, een ECM door een ECM.

In de categorie: Nieuws.