Autohandel Didier: TWEEDEHANDS ONDERDELEN EN SCHADEWAGENS donderdag 5 september 2019

 

Digitalisering helpt verkoop tweedehands onderdelen

Wie langs de Gentseweg in Waregem rijdt, kan niet naast Autohandel Didier kijken. Het bedrijf bestaat 27 jaar en beschikt sedert een paar maanden over een nieuw pand met daarnaast een gigantische parking met schadewagens. Bovendien is het bedrijf zes maanden geleden gestart met de verkoop van tweedehands onderdelen. Dat werd mogelijk door een ver doorgevoerde digitalisering.

Door TONY DE MESEL

Het aantal ongevallen daalt maar niets belet dat er per jaar nog altijd een gigantisch aantal schadegevallen zijn. Het kapitaal dat daarmee gemoeid is, mag niet onderschat worden, zeker als het om recente auto’s gaat. Bovendien is er een aanzienlijke markt voor auto’s met schade of onderdelen van beschadigde voertuigen. Dat weten ze bij Autohandel Didier. Het bedrijf werd in 1993 opgestart door Didier Vanwijnsberghe. De kennis en ervaring heeft de stichter/oprichter sedert 2016 overgedragen aan de jonge generatie, met name zijn dochters en schoonzoon Mathieu Pannier. Na een bezoek aan het bedrijf en een gesprek met deze nieuwe generatie zaakvoerders is het duidelijk: zij zijn klaar voor de toekomst en een ver doorgevoerde gedigitaliseerde aanpak is daarbij cruciaal.

Mathieu Pannier: “Onze sterkte is dat wij online altijd een heel betrouwbaar en correct beeld scheppen van zowel te verkopen schadewagens voor herstel als van onderdelen. Zo kan de klant in alle vertrouwen online tot een aankoop overgaan. Bij ons zijn er geen verrassingen van verborgen schades.”

Meer dan 25.000 onderdelen

 

Mathieu Pannier pakt meteen uit met een aantal cijfers: “Wij hebben gemiddeld 400 schadewagens klaar staan voor verkoop. De klanten zijn heel verscheiden maar het komt er op neer dat we ze moeten zoeken bij de professionele herstellers in zowel binnen- als buitenland. De voertuigen die wij aanbieden hebben geen structurele schade en zijn na herstel uitermate geschikt om een zogenaamd tweede leven aan te gaan. Wij kiezen er bewust voor om enkel recente schadewagens te koop aan te bieden. De meeste wagens worden rechtstreeks via de verzekeringsmaatschappijen geleverd.”

Autohandel Didier heeft niet enkel schadewagens in de aanbieding maar ook originele tweedehands onderdelen van heel jonge schadewagens: “Van bij de opstart van het bedrijf in 1993 heeft mijn schoonvader onderdelen van schadewagens verkocht. Acht jaar geleden is hij daarmee gestopt. Het aanbod van automodellen is zo verscheiden dat het  moeilijk werd om de onderdelen te sorteren, te stockeren en vooral te beheren. Maar nu zijn we daar zes maanden geleden weer mee gestart. Dat kan door de digitalisering. Nog bruikbare onderdelen worden gecodeerd en ook voorzien van het OE-nummer. Op die manier weten we wat we in voorraad hebben, waar we de onderdelen kunnen terugvinden in ons magazijn en in principe kunnen we ook zien of er veel of weinig vraag is naar bepaalde onderdelen. En neem het van mij aan; Er is wel degelijk een markt voor gebruikte onderdelen. Het aanbod is heel verscheiden en kan gaan van een licht of deur tot een motor of een versnellingsbak. In totaal hebben wij meer dan 25.000 onderdelen in voorraad.”

Op de site van Autohandel Didier kan de klant zien welke schadeauto’s in de aanbieding staan en tegen welke prijs. Voor wie niet op zoek is naar een complete auto maar een bepaald onderdeel is er ook een zoekmachine om te zien wat er op voorraad is. Het bestellen kan telefonisch of per mail. Uiteraard kan de potentiële klant ook altijd langs gaan. Voor onderdelen wordt de klant binnen de twee tot drie dagen beleverd.

Depollutie

Bij Autohandel Didier wordt een goed omlijnde werkwijze gevolgd. De eerste stap is uiteraard dat de schadewagen aangeleverd wordt. Elke auto wordt gewassen. Daarna volgt een fotosessie. De foto’s zijn heel belangrijk voor het plaatsen op het net. Die beeldvorming wordt aangevuld met een schadebeschrijving. Voor auto’s die niet voor herstelling in aanmerking komen, is het depollueren belangrijk. Alle vloeistoffen, het koelmiddel van de airco en de batterij worden op een zorgvuldige manier verwijderd en volgens de voorschriften van Febelauto gesorteerd, opgeslagen en uiteindelijk op een voorgeschreven manier opgehaald. Er wordt nagegaan welke onderdelen nog bruikbaar zijn. Van die onderdelen wordt een foto gemaakt en volgt een identificatie met een artikelnummer en een OE-nummer. Dat laatste is cruciaal om de voorraad te kunnen beheren. Elk onderdeel is via het OE-nummer terug te vinden in het stockbeheer op de website, wat uiterst handig en tijdbesparend is voor het opzoeken door de klant.

In de categorie: Nieuws.